gif
gif mobile
چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

1401/3/10 آموزش

معمولا همه ما در کمد خود لباس بافتنی و پشمی داریم . این نوع لباس جزو پرطرفدارترین لباس های فصل زمستان است ولی برای شستن آنها با مشکل مواجه می شویم. شستن لباس بافتنی و پشمی اصول خاص خود را دارد. در این مقاله روش شستن و خشک کردن لباس بافتنی را با دست و با ماشین لباسشویی برای شما می گوییم با این مقاله از پادمیرا مگ همراه باشید.

درباره چگونگی شستن لباس های بافتنی

انواع لباس های بافتنی و پشمی از جمله لباس های پر طرفدار در فصل زمستان می باشند که کاربرد زیادی هم دارند از طرفی شستن لباس های بافتنی و زمستانی شبیه به لباس های دیگر نیست و روش و اصول مخصوص خود را دارد زیرا لباس های زمستانی معمولا از جنس الیاف طبیعی هستند به همین دلیل به شدت آسیب پذیرند از این رو باید برای شستن آن ها حساسیت و دقت لازم را بخرج داده و طبق اصول شستشو آن ها را انجام دهیم.
شستشوی لباس های بافتنی نیازمند صبر و حوصله زیادی است بعد از شستشو مرحله خشک کردن لباس های بافتنی است که آن هم اصول و روش خود را دارد تا بافت و استایل لباس های بافتنی شما بهم نریزد. از این رو برخی از افراد هم هستند که ترجیح می دهند در زمستان لباس های بافتنی خود را نشویند زیرا این مسئله به حساسیت بالای طرز صحیح شستن لباس های بافتنی بر می گردد زیرا اگر شستشو و یا خشک کردن صحیح آن انجام نشود ممکن است باعث تغییر شکل و بهم ریختن استایل لباس شود.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

چگونگی شستن لباس بافتنی

درسته که شستن لباس های زمستانی و بافت کار زمان بر و حساسی است مخصوصا که باید برای تهیه این لباس ها هزینه های زیادی بپردازید اما شستشو صحیح و تمیز نگه داشتن نکته مهم و ضرروری است زیرا اگر آن ها را خوب نشوییم ممکن است باکتری و میکروب هایی در بافت پارچه باقی بمانند باعث خراب شدن لباس های بافت شما شوند. یک قانون کلی و مهم برای شستن بافت ها وجود دارد که باید رعایت کنید آن هم این است که برای شست شوی آن ها به هیچ وجه از شوینده های آنزیم دار استفاده نکنید زیرا از آن جایی که از الیاف طبیعی درست شده اند و این الیاف ها بر پایه پروتئین ساخته شده اند .این آنزیم ها پروتئین را در خود حل می کنند و در نتیجه باعث می شود تا الیاف این لباس ها از بین برود و لباس شما را خراب کند بنابراین بهترین شوینده برای لباس های بافتنی آن هایی هستند که ملایم و فاقد آنزیم اند مثلا می توانید از شامپو های ملایم و یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.

پیشنهاد پادمیرا : خرید لباس بافت

طریقه شستشو لباس های بافتنی با دست

شستن صحیح لباس های بافتنی از این رو مهم است، چرا که باعث طول عمر بیشتر لباس های شما می شود و کیفیت آن ها تا مدت ها مثل روز اول باقی می ماند در ابتدا برای این کار پیشنهاد می شود لباس های بافتنی خود را با دست بشویید اما در ادامه:
1- همیشه به خاطر داشته باشید قبل از شستن لباس ها مخصوصا لباس های بافتنی روی برچسب لباس ها را مطالعه کنید تا بدانید طریقه شستشوی آن به چه روش بهتر است مثلا اگر نوشته باشد فقط با مواد شیمیایی و خشک شویی باید تنها به همین روش شسته شود.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

2- برای شست شو لباس های بافتنی با دست باید ابتدا یک تشت بزرگ و تمیزی را تهیه کنید عمق و اندازه این تشت باید به گونه ای باشد که لباس بافت شما کاملا در آن قرار بگیرد. داخل این تشت باید آب ولرم بریزیم دمای آن باید حدود 35 درجه سانتی گراد باشد دمای بیشتر به لباس آسیب می زند.
3- درون این تشت را باید کمی ماده شوینده ملایم و بدون آنزیم بریزیم، مایع ظرفشویی و یا شامپو می تواند گزینه مناسبی باشد برای این کار حتما نوشته روی ظرف ماده شوینده را مطالعه کنید تا متوجه شوید برای آن مقدار حجم آب چه مقدار ماده شوینده لازم است البته بخاطر داشته باشید نباید زیاد کف کند.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

4- بعد از اینکه ماده شوینده را اضافه کردین آن را به خوبی بهم بزنید تا در آب حل شوند سپس لباس بافت خود را به آرامی درون تشت اضافه کنید و به آرامی آن را بچرخانید و آهسته  با دست ماساژ دهید تا به بافت آن آسیبی نرسد. یادتان باشد به هیچ وجه این لباس بافتنی را موقع شستشو نچلانید زیرا باعث می شود تا بافت شما پرزی شود. روی قسمت های لکه دار بیشتر تمرکز کنید و سعی کنید این قسمت ها بیشتر با آب و محلول شستشو در ارتباط باشد تا تمیز شوند در صورت نیاز می توانید از ماده شوینده بیشتری هم استفاده کنید.
5- بعد از اینکه لباس خود را کاملا در محلول آب و ماده شوینده شستید برای آبکشی ابتدا باید آب درون تشت را خالی کنید و سپس دوباره آب تمیز و ولرم به همان درجه درون تشت بریزید در این مرحله باید با ماساژ دادن آرام و ملایم آن را آبکشی کنیم این کار را ادامه می دهیم تا کاملا محلول آب و ماده شوینده از بافت خارج شود.
6- بعد از آبکشی بافت خود به هیچ وجه آن را روی بند آویزان نکنید زیرا باعث کشیدگی بیش از حد لباس بافت شما می شود و ایست لباس را بهم می زند برای این کار باید خیلی ملایم و با فشار دادن بافت آب درون لباس را خارج کنید.
7- برای خشک کردن بافت باید یک حوله تمیز و خشک را روی سطح صاف پهن کنید و بافت خود را که حالتی مرطوب دارد روی حوله بی اندازید سپس حوله را با همان بافت خود به آرامی شروع کنید به رول کردن. بعد از رول کردن به آرامی حوله را فشار دهید این کار سبب می شود تا رطوبت روی بافت شما به حوله انتقال داده شود اگر بافت شما همچنان نمناک بود می توانید با چند حوله خشک و تمیز این کار را انجام دهید بعد از این که بافت شما از حالت رطوبتی خارج شد باید آن را روی یک سطح صاف در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

طریقه شستشوی لباس های بافتنی با ماشین لباس شویی

شستن لباس های بافتنی با دست روش بهتر و مناسب تری است اما می توانید گاهی از ماشین لباس شویی هم برای شستن بافت های خود استفاده کنید برای بهره مندی از ماشین لباس شویی برای شستن لباس های بافت و یا پشمی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
1- ابتدا باید برچسب روی بافت را مطالعه کنید در صورتی که منعی وجود نداشت می توانید اقدام به شستن با ماشین لباس شویی کنید همچنین روی این برچسب مراقبتی دما و روش مناسب شستشو بافت با ماشین را ذکر کرده است که باید با توجه به آن پیش بروید همچنین باید یک شوینده مناسب و فاقد آنزیم و ملایم را انتخاب کنید و سپس به شستشو ادامه دهید.
2- برای شستن بافت ها و لباس های پشمی با ماشین لباس شویی باید به تنظیمات دستگاه خود توجه کنید اگر شستشو مجزایی برای لباس های پشمی داشت از آن استفاده کنید و یا از دور کند دستگاه که با عبارت Hand Wash مشخص می شود بهره ببرید حتی اگر چنین گزینه ای بر روی ماشین لباس شویی شما نیست از دور کند دستگاه خود برای شستن لباس های بافت استفاده کنید زیرا چرخش و دور زیاد به الیاف لباس های پشمی و بافت آسیب زیادی می زند.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

3- بعد از اینکه شستشو با ماشین به اتمام رسید به هیچ وجه از خشک کن لباس شویی برای بافت ها و لباس های پشمی استفاده نکنید زیرا خشک کن با سرعت زیادی می چرخد و همین امر آسیب زیادی به الیاف لباس های پشمی و بافتنی شما وارد می کند. برای خشک کردن لباس های بافتنی و پشمی می توانید آن ها را بعد از خارج کردن از ماشین لباس شویی به آرامی کمی با دست فشار دهید تا آب درون بافت خارج شود در ادامه به روش قبل عمل کنید یعنی بافت نمدار را روی حوله خشک پهن کنید سپس با رول کردن حوله به همراه لباس خود با فشاری که با دست به حوله وارد می کنید می توانید رطوبت را از لباس های بافت و یا پشمی خود کم کنید.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

4- خشک کردن بافت ها و لباس های پشمی که با ماشین لباس شویی شسته ایم هم مانند روش شستشو با دست است زیرا در هنگام استفاده از ماشین برای شستن لباس های بافت و پشمی، به هیچ عنوان نباید از خشک کن استفاده کنیم. در ادامه هم برای خشک کردن آن ها نباید بافت و یا لباس پشمی خود را روی بند لباس ها آویزان کنیم زیرا باعث کش آمدن لباس های بافت و پشمی می شود و بهتر است آن ها را روی یک سطح صاف پهن کنیم تا کم کم در هوای آزاد خشک شود.

چند نکته مهم درباره شستن لباس های بافت

قبل از شستن لباس و خیس کردن بافت در تشت ابتدا باید لکه های روی بافت را پاک کنید و از بین ببرید و سپس شستشوی کامل آن را انجام دهید. به این نکته دقت کنید که لکه روی بافت را با برس پاک نکنید و یا بهم نزنید این کار را به کمک یک پارچه که به محلول لکه بر آغشته است انجام دهید به این صورت که این پارچه محلولی را به روی لکه بکشید، این کار را می توانید چند بار تکرار کنید تا لک از بین برود سپس به شستشو ادامه دهید.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

برای خشک کردن لباس ها به هیچ وجه آن را در معرض نور مستقیم آفتاب خورشید، نور و گرما قرار ندهید زیرا ممکن است جدا از آسیب رسیدن به بافت و بهم ریخته شدن ظاهر لباس باعث رنگ پریدگی و یا بور شدن بافت شما شود.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

برای شستشو بافت باید ماده شوینده مناسبی استفاده کنید زیرا هر مواد شوینده ای که برای لباس های دیگر استفاده می کنید برای بافت ها مناسب نیست زیرا بیشتر این مواد دارای آنزیم هایی هستند که در اثر واکنش با آب به لکه های روی پارچه ها اثر می گذارند تا آن ها را از بین ببرند به همین ترتیب باعث قلیایی شدن محیط آب می شود که این محیط قلیایی سبب خراب شدن تار و پود های بافت شما می شود و همچنین می تواند موجب رنگ دادن بافت ها شود. بنابراین باید برای شستن لباس های پشمی و بافتنی از مواد شوینده ملایم و بدون آنزیم استفاده کنید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که مواد شوینده بدون آنزیم را هم به مقدار مناسب و اندازه استفاده کنید مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

چگونه لباس بافتنی را بشوییم؟

هنگام شستن لباس های بافتنی و پشمی با ماشین حتما دقت کنید که از آب سرد استفاده کنید زیرا تجمع آب گرم درون لباس باعث می شود تا گره لباس ها و الیاف آن ها خراب شود و بافت شما را از حالت اولیه خارج کند.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/