gif
gif mobile
انواع لکه های لباس و روش های پاک کردن آنها

انواع لکه های لباس و روش های پاک کردن آنها

در این مقاله کاربردی و بسیار مفید گروه نگارش پادمیرا قصد دارد که درباره ی انواع لکه های ایجاد شده بر روی لباس ها نخی، جین، کتان و... بپردازد و در باره ی نحوه ی پاک کردن آنها بطور مفصل آموزش بدهد.

لکه چیست؟ و چرا باید لکه ها را پاک؟

لکه چیست؟ به بخش کوچک تغیر رنگ یافته از چیزی مانند لباس ها گفته می شود که از زیبایی آن کاسته شده. چرا لکه باید پاک شود؟ چون با این کار زیبایی آن شیء به آن برمیگردد.

لکه ها چطور بوجود می آیند؟

لکه چطور ایجاد می شود؟ گاهی به دلایل ، حواس پرتی ، عجله و موارد دیگر آلودگی کوچکی بر روی وسایل ایجاد می شود، که در این قسمت میخواهیم به انواع لکه ها اشاره کنید و راه های پاک کردن آن ها را برای شما بازگو کنیم.

لکه های روی لباس را چگونه می توان پاک کرد؟

پیش از آنکه بطور مفصل به انواع لکه ها و چگونگی رفع آنها بپردازیم، باید بگویم که بهترینراهنما برای رفع این مشکل اتیکت یا برچسب راهنمای خود آن لباس هست که در درون و زیر یقه یا پایین لباس دوخته شده است. زیرا ممکن است اصلا لباس قابل شست و شو با آب یا مواد حلال نباشد در ضمن جنس و رنگ لباس نیزتاثیرگذار است.


برای پیشگیری از نفوز لکه به درون بافت چکار کنیم؟

از گرم کردن و فشار آوردن به لکه خودداری کنید در کوتاه ترین زمان ممکن لکه را پاک کنید ، در استفاده از حلال ها مواظب باشید که اشتباهی نوع حلالی که باعث نفوذ لکه می شود را انتخاب نکنید ، حتما به پایه آب گریز و آب دوست بودن لکه توجه کتید. ( آب گریز به لکه هایی گویند که وجود آب در آنها هیچ تاثیری ندارد و روغنی و چرب هستند مثل رنگ های روغنی یا لکه های چجربی . لکه های آب دوست به لکه هایی گویند که در آب ها قابلیت حل شدن دارند مثل رنگ های پلاستیکی یا لکه ی خون ) .

پاک کردن لکه های لباس


پاک کردن لکه عرق

برای پاک کردن سفیدک ناشی از عرق روی لباس میتوانید از مخلوط کردن ترکیب اسید تارتاریک، 3عدد آسپرین له شده و آب داغ استفاده کنید زمانی که ترکیب کردید و حالت غلیظ و کرم مانند پیدا کرد سپس آن را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید و سپس لباس را بشویید.

یکی از راه های پاک کردن لکه های زرد در لباس های پلی استر این است که مقداری آبلیمو روی آن ها بپاشید زیرا اسید طبیعی موجود در لیمو، ماده ی قلیایی عرق بدن را خنثی کرده و رنگ زرد آن را از بین می برد.

پاک کردن لکه ی عرق لباس


◘ میتوان در محلول آمونیاک رقیق شده نیز خواباند و سپس با آب و صابون آبکشی کرد.
◘ میتوان لکه را به مدت 30 دقیقه در شیر ترش شده قرار داده و سپس با آب و صابون شست.
◘ تمام روش هایی که برای پارچه پنبه ای و کتانی مطرح گردید نیز برای پارچه ابریشمی و پشمی قابل استفاده است.

پاک کردن لکه خوشبو کننده بدن

برای رفع سفیدک خوشبو کننده های بدن ، روی لکه فوم محافظ آویز(جا رختی) بمالید تا لکه کاملا پاک شود.


پاک کردن لکه استفراغ از روی لباس

برای پاک کردن این لکه ابتدا آن قسمت را از آلودگی پاک کرده سپس با استفاده از کمی نشاسته ذرت و جوش شیرین و 15 دقیقه گذاشتن این محلول روی لکه میتوانید آن را با اسفنج و آب و صابون پاک کنید.


پاک کردن لکه میوه

پاک کردن لکه میوه

میتوانید برای از بین بردن لکه های میوه های قرمز ماننده بر روی لباس ، اول لباس ها را داخل یک تشت آب سرد خیس کنید و بعد از 15 دقیقه داخل محلول آبلیمو و آب سرد بگذارید و لکه را به آرامی با صابون پاک کرده و لباس را مانند همیشه بشویید.

نکته : حتما توجه داشته باشید که در این موارد از آب گرم استفاده نکنید و لکه را نیز فشار ندهید تا بیشتر به بافت پوست نفوذ نکند.


پاک کردن لکه‌ی تمشک از روی لباس

پاک کردن لکه تمشک

میتوانید با استفاده از پودر رختشویی شستشوی کنید در صورتی که نرفت روی پان ماست بمالید و سپس شستشوی کنید.

پاک کردن لکه از روی چرم جیر

پاک کردن لکه چرم

یکی از راه های پاک کردن لکه از روی چرم جیر این است که با تکه نان بیاتی به آرامی روی لکه بکشید تا آن را از بین ببرید و برای از بین بردن جای خراش های باقی مانده از پاک کن استفاده کنید.

پاک کردن شکلات از روی لباس ابریشمی

پاک کردن لکه شکلات

در صورت ریختن شکلات بر روی لباس ابریشمی تان ابتدا با جسمی نوک تیز شکلات را از سطح پارچه جدا کنید و سپس با محلول آب گرم و صابون به آرامی پارچه را تمیز کنید و اگر لکه تمیز نشد ، با محلولی از مقادیر مساوی الکل اتانول و آمونیاک خانگی با استفاده از یک ابر لکه را تمیز کنید.


روش قطعی برای پاک کردن لکه خون

پاک کردن لکه خون

برای پاک کردن لکه خون از روی لباس روش های مختلفی وجود دارد اگر امتحان کردید و نتیجه دلخواه خود را نگرفتید می توانید پس از خیس گردن لباس در آب گرم میتوانید مقداری پودر نرم کننده گوشت بدون طعم را روی لباس بریزید تا حالت خمیری شکلی روی لکه ایجاد شود. بعد از آن با یک حوله کاغذی کاملا آن را بپوشانید تا رطوبت خود را کاملا حفط کند به آن زمان دهید تا یک روز بماند سپس خمیر ایجاد شده را در محلول آب و (کمی) آمونیاک فرو ببرید و آب بکشید و سپس لباس را مانند همیشه بشویید.

نکته : اول از همه به برچسب نگهداری لباس خود نگاه کنید:

◘ در صورتی که پارچه ی شما قابل شست و شو با آب نبود می توانید محل را با خمیر نشاسته آغشته نمایید و اجازه دهید خشک شود و سپس با آب پاک کنید.
◘ در صورتی که پارچه شما پشمی یا ابریشمی بود آن را تنها با آب سرد بشویید.
◘ در صورت تازه بودن لکه خون ابتدا از آب سرد استفاده کنید و سپس با محلول رقیق شده آمونیاک بشویید در صورتی که لکه خشک ده بود میتوانید آن را در محلول آب سرد و نمک فرو ببرید و سپس بشویید.

هر زمانی که متوجه لکه‌ی خون تازه شدید، لکه را فوراً با استفاده از آب سرد بشویید و لباس را درون ماشین لباسشویی قرار دهید. برای لکه‌گیری لکه خون خشک‌شده بر روی پارچه و لباس از مواد لکه بر آنزیم دار استفاده کنید. اگر لکه پس از شستشو باقی‌مانده است از هیدروژن پراکسید که ماده‌ای سفیدکننده است استفاده کنید.

تمیز کردن چرم براق

میتوان از شیشه شور برای پاک کردن لکه چرم های براق استفاده کرد و هیچ آسیبی به بافت های آن نمی زند.

پاک کردن لکه آب از روی چکمه های چرمی

میتوان از چند قطره سرکه را با آب خنک استفاده کرد و این محلول را با استفاده از یک مسواک نرم روی لکه کشید تا سفیدک و چروکیدگی را از بین ببرد.


برای پاک کردن چرم های براق:

میتوانید از شیشه شور استفاده کنید که بی خطر است.

پاک کردن لکه روغنی از روی کیف چرم

می تواند با استفاده از پودر بچه مکان لکه را بپوشانید و بعد از یک شبانه روز این عمل را چندین بار تکرار کنید تا لکه پاک شود.



پاک کردن رژگونه و برنزه کننده ها از داخل کیف

میتوانید از پارچه مرطوب آرایشی استفاده کنید.


پاک کردن لکه آب انگور

برای این کار ابتدا لکه را با آب انگور سفید خیس کرده سپس آن محل را با یک لایه جوش شیرین بپوشانید و صبر کنید تا چند ساعت بعد لکه پاک شود و سپس لباس را بشویید.

پاک کردن لکه مواد آرایشی مایع

پاک کردن لکه لوازم آرایشی

می توان از کرم اصلاح و کیسه حاما برای محو کردن لکه مواد آرایش از روی یقه استفاده کرد.

پاک کردن لکه آدامس

برای پارچه های پنبه ای و کتانی سفید و رنگی ، ابتدا پارچه را درآب بسیار سرد بگذارید یا روی محل آن یخ بگذارید سپس با کارد آدامس را کمی تراشیده و با مواد شوینده پارچه را خیس کنید و در آخر با آب داغ محل لکه را شست و شو دهید. به این نکته توجه کنید که هیچگاه برای پارچه های رنگی از شوینده های کلر دار استفاده نکنید.



لکه لوازم آرایشی

برای پارچه های رنگی و کتانی سفید و پنبه ای:

◘ ابتدا پارچه را خیس کرده و ماده سفید کننده ای روی آن بریزید و سپس پارچه را چنگ بزنید و با آب داغ بشویید در صورت پاک نشدن لکه دوباره مواد شوینده بریزید و بگذارید تا مدتی بماند و وارد بافت پارچه شود.
◘ با فوم اصلاح سر می توان این لکه ها را پاک کرد.
◘ در پارچه های رنگی به هیچ وجه از شوینده های کلردار استفاده نکنید.
◘ از اسپری مو نیز برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی می توان استفاده کرد.



روش پاک کردن لکه رژ لب از لباس:

اول از همه لکه را در حد امکان با دستمالی مرطوب تمیز کنید. میتوانید از دستمال مرطوب کودک نیز کمک بگیرید. شما میتوانید با استفاده از رابینک الکل و مالیدن آن به روی لکه 5 دقیقه صبر کنید تا به رژ نفوذ کند و پس از آن با آب سرد شست و شوی کنید و 1 بار دیگر این کار را تکرار کنید، سپس با آب سرد بشویید و باری دیگر تکرار کنید، حالا با پارچه ای حوله ای الکل را روی لکه بمالید، اگر پارچه رنگی شد با طرف دیگر پارچه این کار را ادامه دهید و سپس با آب سرد بشویید حالا با مقدار کمی مایع ظرفشویی لکه را بمالید و سپس آبکشی کنید ، این مرحله را تا زمان پاک شدن کامل لکه تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.
یکی از راحترین کارها ، استفاده از لکه بر های شرکتی است.

لکه آب میوه

برای پارچه های رنگی و کتانی سفید و پنبه ای:

◘ ابتدا لکه را به نمک آغشته کنید و سپس با آب گرم بشویید و اگر آبمیوه خشک شده بود آن را با آب داغ بشورید.
◘ در پارچه هایی که در آنها از الیاف مصنوعی استفاده شده است میتوانید لکه را در محلول پرمنگنات سدیم گرم فرو برده و سپس شست و شوی کنید.
◘ نحوه تهیه درست کردن محلول پرمنگنات سدیم ، با ترکیب یک قاشق چای خوری پربرات سدیم در نیم لیتر آب درست می شود.


پاک کردن لکه بستنی و شکلات:

لکه بستنی و شکلات

برای پارچه های کتانی سفید و پارچه ای:

1.آسان ترین راه استفاده از آب سرد و صابون است
2.استفاده از محلول آب گرم و نمک سپس شست وشوی آن.
3.با تتراکلراید یا پنبه آغشته به بنزین روی آن بکشید.
برای پارچه های ابریشمی سفید و پشمی:
1.راحترین راه استفاده از آب سرد و صابون است
2. لکه را در یک محلول آمونیاک خانگی در یک فنجان آب فرو برده و سپس بشویید.
لکه ی روغن، رنگ یا لاک :
برای پارچه های پنبه ای وکتانی سفید :
برای پاک کردن لکه های ناشی از روغن یا چربی استفاده مایع ظرفشویی امکان پذیر است.
آغشته کردن لکه به الکل و سپس شست وشوی آن با آب و صابون
با ابری آغشته به الکل و بنزین بر روی لکه بمالید و سپس با آب و صابون شست و شوی کنید
آغشته کردن لکه به محلول تربانتین یا یک حلال نفتی و سپس شست و شوی آنها. این روش برای پارچه های ابریشمی و پشمی سفید و رنگی نیز به کار می رود.

پاک کردن لکه عطر و ادکلن از روی پیراهن و لباس

لکه عطر

استفاده از الکل و اتانول یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن لکه عطر از پبراهن است.
ابتدا لکه را به (اتانول) یا الکل پر کنید سپس با آب اکسیژنه بشویید این روش برای آنواع پارچه ها کاربرد دارد.
میتوانید در ظرفی محلول آب و جوش شیرین بریزید و مدت 10 دقسقه بخیسانید و سپس شستشوی کیند
در روشی دیگر میتوانید با استفاده از ترکیب مساوی محلول آب و گلیسیرین لباس را بخیسانید و بعد از چند ساعت با آب و صابون آبکشی کنید.

یک روش دیگر برای ازبین بردن لکه عطر از روی لباس

با استفاده از پنبه که در آب سرد فروبرده اید میتوانید روی لکه بکشید و لکه را پاک کنید ، میتوانید از الکل سفید نیز استفاده کنید.



پاک کردن لکه جوهر روی لباس :

لکه جوهر

ابتدا باید جوهر اضافی را از روی لباس جدا کرد سپس لباس را در آب گرم ، همراه با مواد شوینده خیسانده و شست و شوی را به مدت 5 دقیقه انجام دهید توجه داشته باشید هر چه آب داغ تر باشد بهتر است.

پاک کردن لکه موم از روی لباس :

لباس یا هر جسم مورد نظر که موم به آن چسبیده است را درون فریزر قرار دهید تا سفت شود پس از سفت شدن موم آن را از بتراشید و با گذاشتن کاغذ در زیر و روی لکه آن را اتو کنید و در آخر لباس را شستشوی کنید.


پاک کردن لکه‌ی قهوه و آب‌میوه از روی لباس

لکه قهوه


از آنجایی که لکه های قهوه و آبمیوه تانین دارند باید سریع لکه گیری شود ، برای این کار لباس را به مدت 4 ساعت داخل آبی که دارای مقادیر مساوی سفید کننده و مایغ ظرفشویی است بخیسانید و سپس با بالاترین دمای ممکن شستشوی نمایید ، توجه کنید که این روش را برای البسه تیره استفاده نکنید.

یکی دیگر از راه های پاک کردن چای یا قهوه این است که با استفاده از آب ولرم و نیمه گرم و با اسقنج روی لکه را نرم بسایید و بعد از آن با کمی گیلیسیرین لکه گیری کنید.


پاک کردن لکه‌ی روغن آشپزی از روی لباس :

تا حد امکان با دستمال کاغذی لکه را پاک کنید سپس برای مدتی روی لکه جوش شیرین بریزید و صبر کنید و بعد لباس را مانند همیشه بشویید
پاک کردن لکه‌ی دئودورانت از روی لباس. با استفاده از صابون مایع میتوانید لکه را پاک کنیید ، و سپس لباس آبکشی کنید.


پاک کردن لکه‌ی چمن از روی لباس :

لکه چمن

میتوانید با استفاده از مواد شوینده آنزیم دار و آب گرم لکه را از بین ببرید.
برای پاک کردن رنگ باقی مانده روی پارچه می توانید از محلول آمونیاک و سرکه سیب استفاده کنید
میتوانید از متیل الکل یا اتانول (الکل صنعتی) استفاده کنید که تمام داروخانه ها دارند.

پاک کردن پارافین از روی لباس
یک تکه کاغذ پارافین بردارید و روی لکه خشک بگذارید و سپس اتو کنید تا نرم شود و بعد از آن با برداشتن کاغذ لکه کنده میشود

پاک کردن لکه‌ی رنگ های پلاستیکی از روی لباس :
پس از پاک کردن باقی مانده رنگ از پارچه آن را در نفت بگذارید و بعد از 10 دقیقه آن را شستشوی کنید.
پاک کردن لکه‌ی زنگ زدگی از روی لباس :
در محلول آبلیموی تازه و نمک به مدت 10 دقییقه لباس را خیسانده و سپس آبکشی کنید.
پاک کردن لکه‌ی زردی اتو از روی لباس :
در لباس های کتانی میتوان با استفاده از یک کشیدن پیاز بر روی زردی آن را برطرف کرد و یا از محلول آب اکسیژنه استفاده کرد و سپس لباس را شستشوی کرد.
پاک کردن لکه‌ی قیر از روی لباس
میتوانید با خواباندن لکه در بنزین و سپس با آب شستشو دهید و در معرض آفتاب بگذارید
پاک کردن لکه‌ی چسب از روی لباس :
با گذاشتن پارچه آغشته به سرکه بر روی چسب کم کم چسب سفتی خود را از دست داده و کنده میشود.
پاک کردن لکه‌ی نوشابه از روی لباس :

لکخ نوشابه


لایه نازکی از ترکیب نمک و پودر بچه (تالک) را روی لکه بریزید و بعد از 1 ساعت با مایع ظرفشویی و آب گرم شستشوی دهید.


پاک کردن لکه‌ی سس گوجه فرنگی از روی لباس


لکه سس

باقی مانده سس را از روی لباس حذف کنید سپس با پارچه الکلی لکه را پاک و بعد در آب سرد شستشوی کنید.
پاک کردن لکه شکلات از روی لباس :

ابتدا با لبه کند چاقو مقدار باقی مانده شکلات را جدا کنید سپس با استفاده از یک برس و محلول آب گرم و صابون ، پارچه را به آرامی برس کنید و اگر رنگ قهوه ای از بین نرفت میتوانید با محلول مقادیر مساوی الکل اتانول و آمونیاک خانگی شستشوی دهید و سپس با آب گرم آبکشی کنید.
میتوانید از محلول 1 قاشق غذا خوری پودر لباس شویی آنزیم دار و دو فنجان آب مخلوط شده استفاده کرد و بعد از 20 دقیقه خواباندن ، آبکشی کنید

به خاطر داشته باشید: هیچ وقت در هنگام لکه گیری چیزی را با شدت نسابید. این کار باعث می‌شود تا جای لکه بیشتر شود.


پاک کردن لکه‌ی آبرنگ از روی لباس :

لکه آبرنگ


برای این کار کافیست ابتدا لکه را با آب سرد و سپس با آب نیمه گرم و پودر رختشویی شسته و آبکشی کنید و در صورت وجود لکه میتوان از پنبه آغشته به گلیسیرین استفاده کرد و اگر نشد از تربانتین استفاده کنید
پاک کردن لکه‌ی واکس از روی لباس
ابتدا با پارچه خیس آغشته به مایع ظرفشویی لکه را پاک کنید و در صورت نرفتن با پارچه آغشته به الکل این کار را کنید تا لکه کاملا پاک شود.
پاک کردن لکه‌ی روغن ماشین از روی لباس :
برای لباس های کتانی وابریشمی میتوان روغن بمالید و 12 ساعت صبر کنید و سپس با بنزین بشویید
برای لباس های چرمی مبتوانید با مالیدن وازلین به محل لکه و بعد از 2 ساعت با تتراکلرورد و کربن پاک کنید و بعد با یک تکه پارچه پشمی آن را جلا دهید.
میتوانید با خیاندن لباس در کوکاکولا و سپس شستشوی آن با آب و پدر لباس شویی لکه را نابود کنید.


پاک کردن لکه مداد شمعی :

لکه مداد شمعی



از شوینده ای که مخصوص پاک کردن این نوع لکه ساخته شده استفاده کنید و بعد از 15 دقیقه ماندن اثر میکند این کار را تا زمان پاک شدن لکه تکرار کنید.
پارچه را روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید طوری‌‌که سطح لکه‌دار روی دستمال باشد، یک روغن روی آن اسپری کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. پارچه را برگردانید و مجددا اسپری کنید، ۵ دقیقه دیگر هم صبر کنید و سپس به‌خوبی آبکشی کنید.
از محلول مایع ظرف‌شویی همراه با آب گرم نیز برای پاک کردن لکه‌ی مداد شمعی میتوان استفاده کرد.

پاک کردن لکه گل ولای


لکه گل و لای

ابتدا سعی کنید گل و لای کاملا خشک شود تا جایی که توانستید گل را جدا کنید و از یک شوینده ملایم و کمی آب استفاده کنید در صورت باقی بودن لکه میتوانید از ترکیب سرکه و آب به نسبت مساوی برای پاک کردن استفاده کرد و بعد از آن با یک شوینده آنزیم دار بشویید
در مواردی که استفاده از ماشین لباس شویی مقدور نیست صبر کنید تا پل خشک شود سپس با استفاده از 1 قاشق چایخوری و 1 فنجان آب لکه را پاک کرده و با آب سر آبکشی کنید .

برای پاک کردم گریس و روغن از لباس

میتوانید سطوح لکه دار را روی یک دستمال کاغذی گذاشته و با ریختن مقداری حلال چربی روی آن صبر کنید تا خشک شود و سپس آبکشی کنید و برای شستشوی در ماشین لباسشویی از گرم ترین آب توصیه شده برای این پارچه استفاده کنید.
میتوانید بر روی لکه از پودر های جاذب مانند ، نشاسته ذرت ، جوش شیرین ، نمک یا پودر بچه پوشاند و بعد از مدتی از روی پارچه بردارید اگر لکه همچنان باقی بود از یک حلال پاک کننده خشک استفاده کنید.
به لکه صابون ظرف‌شویی بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. با یک تکه پارچه‌ی تمیز سعی کنید لکه را پاک کنید و سپس با یک شویند‌ه‌‌ی آنزیم‌دار بشویید.
در زیر نیز میتوانید ویدئو هایی در مورد موارد بالا مشاهده نمایید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/