gif
gif mobile
چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

1401/2/31 آموزش

ممکن است برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که زردی زیر بغل نشانه چیست؟ آیا واقعا رنگ عرق افراد زرد است؟ اگر نه علت زرد شدن لباس زیر مردان چه چیزی است؟ و یا اینکه آیا درمانی برای عرق زیر بغل وجود دارد یا خیر؟ عرق کردن یک روند طبیعی است ولی گاهی اوقات عرق کردن بیش از حد و باعث لک شدن لباس می شود. که همین امر باعث می شود تا حس ناخوشایندی را برای افراد بوجود بیاورند مخصوصا اگر برای یک جلسه و یا مهمانی خاص آماده شده باشند. در این مقاله از پادمیرا مگ می خواهیم به جواب همه این سوالات برسیم تا بتوانیم این اتفاق را در روزمره به خصوص هنگام ورزش و روزهای گرم تابستان که شدت تعریق بالاست آن را کنترل کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

درباره زرد شدن لباس ها بر اثر عرق کردن

عرق کردن یک مکانیسم طبیعی برای بدن است که گاهی به موجب آن مشکلات و دغدغه های زیادی برای اغلب افراد بوجود می آورد. این مکانسیم معمولا با بالا رفتن دمای بدن اتفاق می افتد فعالیت های دیگری مثل راه رفتن، ورزش کردن، دویدن، غذا خوردن و حتی برخی از حالات و هیجانات درونی باعث عرق کردن بدن می شود. برخی افراد دیگر هم هستند که بدون هیچ فعالیت و یا دلیل خاصی در معرض عرق کردن قرار می گیرند که به این وضعیت آنها هایپر هیدروزیس گفته می شود زمانی در بدن رخ می دهد که غده های عرق بیش از حد معمول فعال شده اند که در شرایط عادی که فرد فعالیت خاصی ندارد بدن شروع به عرق کردن می کند.
یکی از دغدغه های اکثر مردم جامعه که اغلب در فصل گرما پررنگ تر می شود زرد شدن لباس آن ها در قسمت های مختلف مخصوصا زیر بغل ها و دور گردن است زیرا گرمای این فصل موجب تعریق بدن شده و گاها سبب لکه شدن لباس های آن ها می شود. این مورد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. زیرا عرق انسان به طور معمول بی رنگ است و دلیل زرد شدن آن می تواند واکنشات شیمیایی با باکتری ها روی سطح پوست باشد.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

این اتفاقات برای زمانی که می خواهید به یک مهمانی بروید و یا در مسیر رفتن به محل کار خود هستید همچنین زمانی که می خواهید برای اولین بار به قرار ملاقات بروید می تواند آزار دهنده و ناخوشایند باشد اما خوشبختانه امروزه با انتخاب های هوشمندانه برای استایل لباس ها می توان تا میزان زیادی به کاهش تعریق بدن و یا نمایان شدن علائم آن کمک کرد.

دلایل زرد شدن لباس هنگام عرق کردن

اغلب افراد تصور می کنند دلیل زرد شدن لباس های آن ها هنگام تعریق، زرد بودن رنگ خود عرق بدن آن هاست اما در صورتی که عرق بدن انسان ها بی رنگ است که با واکنش و ترکیب مواد شیمیایی سبب تغییر رنگ می شوند. و به ندرت پیش می آید که عرق شما رنگی باشد و لباس های شما را زرد کند دلیل اصلی این امر این است که عرق بدن دارای مواد معدنی است که در اثر ترکیب آن ها با دئودورانت ها و یا مواد ضد تعریق بوجود می آید. زیرا عرق بدن دارای مقدار زیادی نمک است و در مقابل ماده اصلی سازنده ضد تعریق و دئودورانتها، آلمینیوم است. که در اثر ترکیب این دو ماده باهم باعث بوجود آمدن رنگ زرد و لکه شدن لباس های شما می شود.
همچنین دلیل دیگری می تواند موجب زرد شدن لباس های شما شود این است که باکتری و قارچ های روی سطح پوست می توانند تعریق بدن را تجزیه کنند که در نتیجه این واکنشات باعث می شود لکه های زرد روی لباس ظاهر شود.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

استفاده از مام ها می تواند دلیلی بر لک شدن لباس ها هنگام تعریق بدن باشند زیرا برخی از اسپری ها و مام هایی که استفاده می کنیم رنگ دار هستند و همین موضوع باعث رنگی شدن لباس ها می شوند همچنین برخی از خوشبو کننده ها و مام ها هستند که حالت روغنی دارند که می تواند منجر به زرد و یا لک شدن لباس ها شود گاهی این لک علاوه بر زرد شدن به رنگ های سبز و قهوه ای و آبی هم ایجاد می شود. در ادامه دلایل دیگری از زرد شدن لباس ها بر اثر عرق کردن را توضیح می دهیم:

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

◘ کروم هیدروزیس غده ی آپوکرین

یک بیماری نادری به اسم کروم هیدروزیس وجود دارد این بیماری باعث بروز عرق زرد روی لباس می شود. این بیماری حالتی دارد که ممکن است فقط روی غدد آپوکرین که به ناحیه زیر بغل، پلک ها، کشاله ران و ناحیه اطراف بینی محدود شود و تاثیر بگذارد. این غده ها تا زمان سن بلوغ عمل نمی کنند. افرادی که این بیماری را دارند با عرقی که توسط غده آپوکرین تولید می شود دارای رنگدانه ای به رنگ زرد مایل به قهوه ای خواهد بود که به آن لیپوفسین می گوید. گاهی هم ممکن است به دلیل تغییر شیمیایی لیپوفسین به رنگ های سبز و آبی و یا سیاه تغییر رنگ دهند از طرفی هم علت وجود کروم هیدروزیس در بدن هنوز مشخص نشده است.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟


◘ کروم هیدروزیس غده آکرین

غدد آکرین تقریبا در تمام مناطق پوست وجود دارد و تقربا تا 2 ماهگی به طور کامل عمل می کنند غدد کروم هیدروزیس حتی از اختلال هیدروزیس آپوکرین نادرتر هستند اما از طرفی هم غدد آکرین به مقدار بیشتری نسبت به آپوکرین در بدن وجود دارد این اختلال به دلیل تجمع رنگ و یا سایر مواد شیمیایی در بدن بروز می کند. این اختلال ممکن است با بیماری شدید کبدی هم اتفاق بیفتد که در اثر آن باعث می شود سطح بیلیروبین شیمیایی زرد رنگ در بدن بالا برود. هرچند با مصرف دارویی به اسم فینزوپریدین ممکن است اشک، ادرار و یا حتی عرق شما به رنگ زرد و یا نارنجی دربیایند.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

◘ کروم هیدروزیس خارجی (pseudochromhidrosis)

یک اختلال دیگری وجود دارد که به آن کروم هیدروزیس خارجی می گویند این اختلال به تغییر رنگ غدد عرق بعد از ترشح اشاره دارد. زمانی رخ می دهد که عرق بی رنگ به پوست برسد و بعد در اثر واکنش با عواملی مثل مواد شیمیایی، رنگدانه ها و یا حتی باکتری های روی پارچه ترکیب شوند که اگر رنگ دانه ها زرد باشند عرق هم زرد رنگ می شود.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

برای خرید کلاه کتان کلیک کنید

راه های ازبین بردن لکه های زرد عرق از روی لباس ها

از حالت های آزار دهنده عرق کردن، لک شدن لباس هاست اگر نمی توانید جلوی لک شدن لباس های ناشی از تعریق بدن را بگیرید حداقل راه های پاک کردن آن ها را یاد بگیرید و این لکه ها را از روی لباس های خود پاک کنید روش های مختلف زیادی برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد. به عنوان مثال محلول آمونیاک و سایر پاک کننده ها برای پاک کردن لکه های عرق از روی لباس بکار می رود در ادامه راه های از بین بردن لک های عرق از روی لباس را باهم بررسی می کنیم:

محلول سرکه، جوش شیرین به همراه هیدروژن پراکسید

یکی از بهترین روش ها برای ازبین بردن لکه های زرد عرق استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین است این ترکیب یک پاک کننده عمیق و قوی برای ازبین بردن لکه های زرد عرق به کار می رود از طرفی اگر لکه روی لباس شما زیاد نیست و کم رنگ است می توانید از سرکه سفید به تنهایی استفاده کنید اما اگر لکه بزرگ و پر رنگ است حتما از ترکیب سه گانه سرکه سفید و جوش شیرین و آب اکسیژنه بهره ببرید برای استفاده از این ترکیب به این روش عمل می کنیم:
برای بدست آوردن این محلول باید یک فنجان سرکه ای که حتما از نوع سرکه سفید باشد را با نصف فنجان جوش شیرین به همراه یک قاشق غذا خوری هیدروژن پراکسید را باهم مخلوط کنید می توانید در این ترکیب از یک قاشق نمک هم استفاده کنید. بعد از بدست آمدن محلول باید به کمک یک مسواک و یا برس قسمت های لکه دار لباس مثل زیر بغل و دور گردن و... را به محلول آغشته کنید.
برای بهره مندی بهتر از تاثیر این ترکیب باید لباس شما تا حدی خیسانده شود اگر لکه شما تازه است بهتر است 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد اما اگر لکه روی لباستان قدیمی است باید زمان طولانی تری را برای خیس گرفتن آن در نظر بگیرید مثلا بهتر است که یک شب تا صبح لباس مورد نظر شما در آب بماند.
سپس باید لباس خود را با ماشین لباس شویی بشورید پس از شستشو با ماشین و اتمام عملیات آن به احتمال زیاد اثری از لکه روی لباس باقی نخواهد ماند.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

به کمک محلولی از قرص آسپرین

یکی دیگر از روش های پاک کردن لکه های زرد عرق از روی لباس ها، استفاده از قرص های آسپرین است که به صورت معجزه در از بین بردن لک های زرد عرق عمل می کند برای بهره مندی از این خاصیت قرص های آسپرین را به اندازه ی مورد نیاز یعنی متناسب با میزان لک روی لباس خود تهیه کرده و آن را کاملا پودر کنید سپس این پودر را با مقداری آب گرم مخلوط کنید. بعد از ترکیب این محلول لباس خود را درون آن قرار دهید و اجازه دهید تا چند ساعتی در آن محلول بماند تا لکه ها به خوبی پاک شوند در ادامه لباس خود را از درون تشت خارج کنید و به خوبی آن را آب بکشید.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

ترکیب مایع ظرفشویی با هیدروژن پراکسید

ترکیب دیگری که می توانید برای ازبین بردن لک های زرد عرق استفاده کند محلول مایع ظرفشویی با هیدروژن پراکسید است این ترکیب به دلیل نداشتن سرکه نسبت به ترکیب های قبلی ضعیف تر است اما باز هم کارایی خوبی در از بین بردن لکه های زرد عرق دارد که می تواند لکه های زرد عرق را به خوبی از روی لباس پاک کند برای درست کردن این محلول باید از مایع ظرفشویی و هیدروژن پراکسید به ترتیب به نسبت 1 به 2 ترکیب کنید سپس قسمت های لک شده لباس خود را به این مایع آغشته کنید و به هم بسابانید سپس یک الی دو ساعت صبر کنید تا این ترکیب روی لباس عمل کند و بعد عملیات آبکشی لباس خود را انجام دهید.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

نمک

یک روش ساده و ارزان و موثر و همچنین دم دست تر برای زمانی که ترکیبات قبل را در منزل ندارید و یا موقعیت بهره مندی از آن روش ها را ندارید استفاده از نمک است. برای استفاده از این روش ابتدا 4 تا قاشق نمک را به همراه یک لیتر آب گرم مخلوط می کنید سپس بعد از این که محلول شما به خوبی حل شد با یک ابر اسفنجی این ترکیب را به سطح لکه های روی لباس بمالید.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

آب لیمو ترش

ترکیب بعدی که می تواند به شما در پاک کردن لکه های زرد عرق روی لباس کمک کند استفاده از آب لیمو ترش است. آب لیمو ترش در کنار ماهیت اسیدی ملایمی که دارد یک راهکار ساده برای از بین بردن لکه های عرق روی لباس و هر لک دیگری است. به این صورت که به مقدار مساوی از آب لیمو ترش را با آب گرم ترکیب کنیم و قسمت های لکه دار لباس خود را به این محلول آغشته کنیم سپس قسمت های لک شده ای را که محلول زدیم را می سابیم و بعد از گذشت مدت کوتاهی لباس های خود را آبکشی کنیم. روش هاییی که گفته شد بسیار موثر هستند اما بخاطر داشته باشید که همه این ها آزمون خطاست و ممکن است شما با استفاده از آن ها نتیجه دلخواه خود را نبینید زیرا به شرایطی مثل جنس پارچه، میزان لکه و طول عمر آن بستگی دارد. همچنین به این نکته توجه کنید که ممکن است لکه لباس شما با یک بار انجام دادن پاک نشود و نیاز باشد این عملیات پاکسازی را 2 الی 3 بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

چرا عرق بدن لباس را زرد می کند؟

برای جلوگیری و کنترل عرق کردن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

بدن برخی از افراد مستعد عرق کردن است حتی در زمانی که فعالیت سنگین و خاصی انجام نمی دهند عرق می کنند و همین امر سبب زرد شدن زیر بغل لباس هایی که پوشیده اند می شود. دو تا روش راحت و ساده و برای اینکه از زرد شدن زیر بغل لباس خود جلوگیری کنید و یا این تغییر پذیری را به حداقل برسانید:

1- باید در انتخاب جنس لباس خود دقت کنند. زیرا یکی از راهکار هایی که در کم کردن عرق بدن و پنهان کردن علائم عرق کردن تاثیر گذار است انتخاب لباس هایی با جنس الیاف و پارچه های طبیعی است:

پنبه

به جرات می توان گفت یک علت زرد شدن زیر بغل لباس سفید استفاده کردن از لباس ها با الیاف غیر طبیعی است. لباس هایی با جنس پنبه از مناسب ترین و همچنین مقرون به صرفه ترین پارچه هایی هستند که افراد می توانند موقع عرق کردن از آن بهره ببرند. زیرا یک پارچه قابل تنفس است که می تواند شدت عرق کردن را تا حد زیادی کنترل کند. یعنی کمک می کند تا رطوبت ایجاد شده از تعریق روی بدن نماند و تبخیر شود. همچنین لباس ها با پارچه های پنبه ای می توانند رطوبت ناشی از عرق را جذب کنند. در کنار این ویژگی ها بسیار سبک و نرم و سازگار با پوست هستند.

کتان

از دیگر پارچه های مناسب می توان به کتان اشاره کرد که می توانید از آن در فصل گرم بهره ببرید. کتان هم الیاف طبیعی بسیار قوی با مانگاری بالا دارد. که به راحتی می تواند از آن ها در زمان هایی که زیاد عرق می کنید هم استفاده کنید زیرا مقاومت بالایی دارند. و یکی از گزینه های عالی برای چنین وقت هایی است.

2- یکی دیگر از ترفند هایی که می توانید با رعایت کردن آن از زرد شدن زیر بغل جلوگیری کنید، عوض کردن لباس زمانی که اولین حس رطوبت را در بدن خود احساس کردید. زیرا یک دلیل زردشدن زیر بغل لباس سفید این است که مدت زمان طولانی در بدن می ماند و لکه ها پر رنگ تر می شوند در نتیجه تمیز کردن و شستن آن ها به مراتب سخت تر می شود.

نتیجه گیری

همیشه معضل اکثر افراد لکه شدن لباس ها در اثر عرق کردن به خصوص در فصل گرما بوده است دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که در مقاله بالا آن ها را بررسی کردیم. این لکه های زرد می توانند برای بسیاری از موقعیت هایی که می روید آزار دهنده باشد به همین دلیل هنگامی که می خواهید لباس خود را عوض کنید باید سریعا اقدام به شستن لباس های خود از این لکه کنید تا رد آن باقی نماند زیرا ممکن است لباس شما بوی نامطبوعی بگیرد و در نتیجه لکه دیگر به طور کامل از سطح لباس شما پاک نشود.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/