gif
gif mobile
مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب

جوراب یکی از اجزای مهم پوششی ما هستند. اغلب افراد اهمیت چندانی به پوشیدن و نپوشیدن جوراب نمی دهند در حالی که داشتن آن مزایای زیادی برای سلامت پاهای ما مخصوصا هنگامی که درون کفش است دارد. پوشیدن جوراب به فصل های خاصی خلاصه نمی شود. در تابستان با اینکه جوراب اذیت کنندست اما شرایطی دارد که پوشیدن آن ها به طور جدی پیشنهاد می شود مگر اینکه بخواهید صندل های باز و راحت را انتخاب کنید که هوا در اطراف پا در جریان است. اما با این حال در این جور مواقع هم جوراب های مناسب لازم است چرا که نور آفتابی که مستقیم به پا می خورد سبب می شود تا رنگ پوست پاها سیاه شوند. این مورد یکی از چندین دلایلی است که جوراب پوشیدن را ضروری می کند. در تقویم میلادی روز 8 may را برای داشتن راحتی به عنوان روز بدون جوراب (no socks day) نام گذاری کردند. در این روز از سال مردم با نپوشیدن جوراب و آزاد گذاشتن پاها از آن لذت می برند. درسته که همچین روزی در تقویم میلادی وجود دارد اما توصیه پوشیدن جوراب هم اینگونه نیست که دائما پایمان باشد چرا که پاهایمان هم نیاز به نفس کشیدن دارند. در این مقاله از پادمیرا قصد داریم درباره نکات مهم پوشیدن جوراب بیشتر بپردازیم تا اهمیت و درک این موضوع برایتان شفاف تر شود.

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب

تاریخچه مختصری درباره جوراب

احتمالا کمتر کسی این را می داند که جوراب زنانه و مردانه از قدیمی ترین لباس هایی هستند که تا به امروز همچنان مورد استفاده قرار گرفته اند حتی قبل تر از شلوار و تی شرت ها که مورد استفاده قرار بگیرند از جوراب ها برای هدف های متفاوتی استفاده می کردند بنابراین نادیده گرفتن جوراب ها کار سختی است. جوراب در ترجمه انگلیسی به معنی socks که در واقع از کلمه socuus لاتین گرفته شده است این کلمه به معنی دمپایی است. بنابراین استفاده از پوشش های محافظتی برای پا به دوران باستان و عصر حجر بر می گردد. مدت ها بعد حدود 250 سال قبل از میلاد مصری ها و سپس رومی ها جوراب های مناسبتری را با دوختن چرم و پارچه های بافته شده بهم تولید کردند که به آنها (udones) می گفتند. این محصول در آن زمان از مواد حیوانی مانند خز و چرم ساخته می شد که به دور مچ پا می بستند. در زمان قرون وسطا از این جوراب ها در رنگ های روشن استفاده می کردند از طرفی هرچه قد شلوار کوتاه تر می شد این جوراب ها بلندتر و گران تر می شدند. تا جایی که آنقدر گران شد که پوشیدن آن به عنوان نماد مقام و مرتبه در بین اشراف به شمار می رفت. حتی برای جلب توجه بیشتر جوراب های بلند آن ها را پر زرق و برق تولید می کردند.

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب1

چرا لازم است که جوراب بپوشیم؟

برای حفظ سلامت بدن و پاهای خود و جلوگیری از آسیب های مخرب و آزاردهنده که ممکن است پیش بیاید پوشیدن جوراب لازم است. جوراب ها مدل های طبی دارند که بسیاری از بیماری ها را درمان می کنند از طرفی مراقبت از پاها برای همه افراد ضروری است. چرا که پا قلب دوم ما حساب می شود. همچنین جوراب ها مانند یک لایه محافظتی از پا در برابر ساییده شدن درون کفش برای ما بشمار می آید. از جمله دلایلی که چرا باید جوراب بپوشیم می توان به محافظت از پاها در برابر نور آفتاب و جلوگیری از سیاه شدن و راحت نگه داشتن پا در طول روز است. همچنین پوشیدن جوراب باعث می شود تا رطوبت جذب شود دیگر کفش سبب تاول زدن پاها نمی شود. امروزه هم جوانان با اینکه انواع مدل های جوراب را می پوشند اما با این حال بسیاری از آن ها ترجیح می دهند که بدون جوراب در بسیاری از مراسمات عمومی هم حاضر شوند. در ادامه مقاله با دلایل جوراب پوشیدن خانم ها و آقایان که چرا ضروری است و اینکه اصلا جوراب بپوشیم یا نه بیشتر آشنا می شویم:

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب2

1- به دلیل گرم و خشک نگه داشتن پاها

جوراب ها به طور کلی مانند یک لایه محافظتی عمل می کنند. جوراب ها از جنس پارچه ای هستند پوشیدن آن ها سبب می شود تا لایه بین کفی و درون کفش با پاهای ما ایجاد شود. این جوراب ها مانع از عرق کردن پاها می شود همچنین از ایجاد بوی بد پاها جلوگیری می کند. از این رو در فصل تابستان به دلیل گرما و رطوبت هوا استفاده از جوراب های نازک به دلیل رطوبت زدایی که دارد پاهای ما را خشک نگه می دارند و در مقابل در فصل زمستان هم پوشیدن جوراب سبب می شود تا پاها از سرما زدگی حفظ شده و گرم نگه داشته شوند.

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب3

2- جوراب از پوست پا محافظت می کند

از دلایل دیگر پوشیدن جوراب که استفاده از آن را برای ما توجیه می کند محافظت از پوست ظریف پاهاست چرا که ممکن است پاهای ما روزانه چندین بار روی سطح محکم و خشن کشیده شود به همین دلیل احتمال آسیب آن زیاد است از این رو باید برای جلوگیری از تاول زدن علاوه بر کفش، جوراب مناسب هم بپوشیم چرا که تاول و زخم از اصطکاک بین پوست پا و کفش بوجود می آید. از این رو احتمال سوزش و خارش زیاد می شود که غالبا نیاز به تجویز دارو از طرف دکتر دارد. خرید جوراب مناسب احتمال سایش و آسیب دیدگی را کم می کند. از این رو بالشتک های ریزی که در کف جوراب ها وجود دارد مانع برخورد مستقیم پاها با کفش می شود. در استفاده روزانه از جوراب بهتر است از جوراب هایی با جنس نخ و پنبه بهره ببرید. جوراب هایی که 100% نخ هستند یا ترکیب نخ و پنبه با پلی استر، بامبو، نایلون و اسپندکس مناسب هستند. اما برای استفاده روزمره و یا فعالیت های خارج از منزل جوراب هایی از جنس پشم، بامبو و  پلی پروپلین کاربردی ترند.

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب4

3- با پوشیدن جوراب بستر نرمی را برای پاها ایجاد می کنیم

این مورد برای افرادی است که پیاده روی های روزانه و طولانی دارند. از این رو این دسته از افراد علاوه بر کفش مناسب باید جوراب های مناسبی استفاده کنند. بنابراین باید جوراب هایی با لایه های بالشتکی مناسب بپوشند تا در هنگام قدم زدن بین کفش و پاهایمان بستری نرم و راحت فراهم شود. همچنین وجود دولایه پارچه در جوراب به کاهش اصطکاک و سایش کمک می کند. اغلب ورزشکاران هنگام ورزش از جوراب های دارای پد یا لایه دو گانه استفاده می کنند از طرفی از این جوراب ها با چنین ویژگی می توان برای استفاده روزمره هم به کار گرفت.

4- تکمیل کردن استایل خود با پوشیدن جوراب مناسب

از جوراب ها می توان به عنوان تکمیل کننده استایل بهره برد. از آن جایی که تنوع در سبک و طرح های آن زیاد است می توان از طرح های لوکس، رسمی، فانتزی و ... با توجه به استایل خود استفاده کرد. بهره مندی از هرکدام از این سبک ها بستگی به شخصیت و علاقه افراد دارد که می توانند به کمک طرح جوراب مورد نظر خود آن را تکمیل کنند گاها ممکن است نپوشیدن جوراب و یا انتخاب نامناسب جوراب سبب شود تا استایل شما کاملا بهم بریزد. این مورد اهمیت انتخاب مناسب جوراب از لحاظ طرح و جنس را مشخص می کند.

دلایل درمانی استفاده از جوراب

جوراب ها با اینکه عضو کوچکی در استایل ما هستند و از طرفی از آن دست پوشش هایی است که کمتر کسی به آن اهمیت می دهد و توجه می کند اما می تواند نقش پر رنگی در سلامت بدن ما داشته باشد. برخی جوراب های طبی و مخصوص و یا همین جوراب نخی معمولی خاصیت پیشگیری و درمانی برای برخی بیماری ها را دارد. بیماری هایی که می توان به کمک جوراب های مخصوص طبی و یا همین جوراب های معمولی از آن ها پیشگیری کرد و یا سبب درمان شوند. در ادامه با خاصیت درمانی جوراب ها بیشتر آشنا می شویم:

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب5

1- به بهبود گردش خون کمک می کند

شاید برای خیلی از افراد تعجب برانگیز باشد که جوراب پوشیدن می تواند خاصیت درمانی داشته باشد. پوشیدن جوراب برای افرادی که دچار آرتروز، واریس و دیابت هستند بسیار مهم و حیاتی است چرا که برخی جوراب ها هستند که مانند جوراب های فشرده سازی می توانند گردش خودن را در بدن بالا ببرند در نتیجه پوشیدن و استفاده صحیح از این جوراب ها می تواند گردش خون را در بدنتان بهبود ببخشد.

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب6

2- کاهش علائم بیماری رینود

رینود بیماری است که دمای دست و پاها به هنگام خواب پایین می آید و سرد و بی حس می شود بنابراین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولا خواب راحت و با کیفیتی ندارند. از این رو پوشیدن جوراب در این افراد سبب می شود تا پاهای آنها در طول روز هم گرم باشد همچنین این افراد باید در زمان خواب هم جوراب داشته باشند. داشتن جوراب به مرور سبب کاهش علائم این بیماری می شود.

3- مناسب برای افرادی که بیماری نوروپایی دارند

از جوراب ها می توان به عنوان اولین خط محافظتی پاها نام برد. علاوه بر این ها سبب می شود تا محیط ایده آلی را برای کنترل رطوبت و دما ایجاد کند. با توجه به این شرایط باید مراقب باشیم زیرا افرادی هستند که از بیماری نوروپایی رنج می برند، بیماری که سبب بروز زخم و تاول روی پا می شود. از این رو این افراد باید همیشه از جوراب سفید استفاده کنند تا در صورت ایجاد زخم و تاول های باز روی پا و مچشان آن ها را سریع تشخیص دهند.

مزایای شگفت انگیز استفاده از جوراب7

آیا می توان در زمان خواب جوراب پوشید؟

برخی از افراد تصور می کنند که خوابیدن با جوراب اشتباه است در صورتی که پوشیدن جوراب در زمان خواب فواید زیادی به همراه خواهد داشت. قطعا دانستن این فواید کمک زیادی به ما می کند که چرا پوشیدن جوراب مخصوصا در برخی از افراد بسیار مهم و ضروری است. از جمله مهمترین و اولین دلایل می توان به گرم ماندن بدن اشاره کرد. همان طور که گفتیم به پا قلب دوم می گویند پس مراقبت از آن بسیار حیاتی است از طرفی پاهای ما مانند ریشه های بدن  عمل می کنند. بنابراین گرم نگه داشتن ریشه بدن در گرم شدن کل بدن نقش پر رنگی خواهد داشت. افرادی که پوست پای خشکی دارند هنگام خواب از مرطوب کننده و لایه بردار استفاده می کنند از این رو برای بهبود خشکی پوست پای خود، بعد از رسیدگی بهتر است از جوراب نخی بهره ببرند.
از طرفی خانم هایی که در دوران یائسگی هستند با پوشیدن جوراب در هنگام خواب علائم گرگرفتگی که به دلیل تغییر هورمون هاست را کاهش می دهند و از طرفی سبب ایجاد اختلال در خواب هم می شود. هرچند پوشیدن جوراب هنگام خواب برای خانم ها باعث می شود تا رگ های خونی آن ها گشاد شود و همین امر موجب بهبود عملکرد گردش خون در بدن می شود و بدن آن ها سریع تر خنک می شود در نتیجه سریعتر هم یک خواب آرام را تجربه می کنند. از گذشته ها همیشه پوشیدن جوراب هنگام خواب توصیه شده است. و دلیل آن هم اینست که پا قلب دوم ماست از طرفی پوشیدن جوراب هنگام خواب ما را از احتمال سکته مغزی و قلبی دور نگه می دارد.

جمع بندی:

در این مقاله درباره موضوع  چرا لازم است که جوراب بپوشیم صحبت کردیم و اینکه در صورت استفاده نکردن از جوراب چه مشکلاتی ممکن است برای ما پیش بیاید. گفتیم که جوراب ها از گذشته ها وجود داشته و جزو قدیمی ترین پوشش های ماست. از همان زمان اهمیت زیادی داشته است. اما امروزه برخی جوانان اهمیت چندانی به پوشیدن و نپوشیدن جوراب نمی دهند در صورتی که نداشتن جوراب در صورت ساییده شدن کفش با پوست پا آسیب های جدی از قبیل خارش، سوزش، تاول و ... را بوجود می آورد همچنین سبب عرق کردن و بوی بد پا می شود در صورتی که داشتن جوراب خود به عنوان یک لایه محافظتی است و از همه این موارد همچنین رطوبت درون کفش جلوگیری می کند. همچنین گفتیم که سبب درمان بسیاری از بیماری ها مثل  واریس، دیابت، آرتروز و ... می شود. پوشیدن آن می تواند بیماری رینود که در اثر کاهش دمای دست و پا به هنگام خواب ایجاد می شود را بهبود ببخشد. فروشگاه اینترنتی پادمیرا همیشه به فکر راحتی و سلامت مشتریان خود بوده است، شما می توانید با ورود به سایت فروشگاه از مدل های متنوع جوراب زنانه پادمیرا خریداری نمایید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/