gif
gif mobile
چرا لباس عروس سفید است؟

چرا لباس عروس سفید است؟

خرید لباس عروس سفید از گذشته تا کنون برای خانم های جوانی که به روز عروسی خود نزدیک می شوند یک دغدغه ی بزرگی به حساب می آید. از مدت ها پیش در جست و جوی مدل لباس عروس مورد علاقه خود هستند تا در مهم ترین روز زندگیشان با پوشیدن یک لباس رویایی زندگی مشترک خود را آغاز کنند. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در بیشتر نقاط دنیا چرا لباس عروس سفید است؟ تاریخچه لباس عروس چیست؟ و معنی رنگ های مختلف لباس عروس چیست؟ این ها سوالاتیست که می خواهیم در این مقاله از پادمیرا مگ به آن ها بپردازیم. تا انتها ما را دنبال کنید.

چرا لباس عروس سفید است؟

تاریخچه لباس عروس

خرید لباس عروس سفید در قدیم مثل الان مرسوم نبود و خرید لباس عروسی که این روزها ما آن را می شناسیم بسیار به ندرت اتفاق می افتاد. اغلب افراد برای عروسی خود بهترین لباسی که در کمدهای خود داشتند و یا یک لباس جدید تهیه می کردند که شاید در بسیاری از مهمانی های دیگر نیز از آن استفاده می کردند. حتی برخی خانم های جوان لباسی که مادر آن ها در هنگام عروسی به تن کرده بود را به عنوان لباس عروس و یک لباس خوش یُمن می پوشیدند. اما این موضوع بیشتر شامل حال عموم مردم بود و افراد سطح بالا و بلندپایه ی یک جامعه به گونه ای دیگر لباس عروس می پوشیدند و موضوع بسیار مهمی بود.
فلسفه لباس عروس در واقع از خانواده های بلندپایه شکل گرفت. چرا که ازدواج در طبقه ی تجار و مرفهین و خانواده های سلطنتی در حقیقت فقط یک ازدواج و پیوند بین زن و مرد نبود. بلکه پیوند و اتحاد مابین دو شرکت، دو خانواده ی قدرتمند و در مقیاس بالاتر پیوند و اتحاد بین دو کشور محسوب می شد. پس لباسی را به عنوان لباس عروس انتخاب می کردند که بیانگر قدرت، فرهنگ و ثروت خانواده و یا کشورش باشد. ازدواج های سلطنتی به همین دلیل اهمیت بسیاری داشتند و باید عروس، به عنوان زیباترین و باشکوه ترین و ثروتمندترین بانوی یک کشور دیده می شد تا چهره ای از کشور و ملت خود به کشور داماد نشان دهد که بتواند روی کشور آن ها و همچنین روابط سیاسی و اقتصادی مابین دو کشور تأثیرگذار باشد.
فروشگاه اینترنتی پادمیرا یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در سراسر کشور، عرضه کننده ی انواع پوشاک برای هر سبک و سلیقه ای می باشد. برای دیدن محصولات ما لطفاً اینجا کلیک کنید.

چرا لباس عروس سفید است؟5

خرید لباس عروس زنانه یا دوخت آن چگونه بود؟

خرید لباس عروس زنانه و تهیه ی آن در ازدواج های سلطنتی بسیار پرهزینه بود. چرا که جواهرات بخش اعظمی از لباس عروس را در بر می گرفتند و در واقع به عنوان بخشی از جهیزیه ی عروس نیز محسوب می شدند. در خانواده های سلطنتی و ثروتمند از پارچه های گران قیمت و دست بافت برای تهیه ی لباس عروس استفاده می شد. پارچه هایی مثل مخمل، ابریشم، حریر و یا حتی پارچه هایی که با نخ طلا و نقره بافته می شدند نیز برای عروس های سلطنتی بسیار مورد پسند بود. لباس عروس به متراژ زیادی پارچه نیاز داشت چرا که باید بلند و پف دار دوخته می شد. لباس عروس با دامن بزرگ و پف کرده و با آستین های بلند که تا روی زمین کشیده می شد و دنباله ی دامن که تا چند متر در پشت لباس عروس ادامه داشت بسیار مورد توجه قرار می گرفت. عموماً ساقدوش هایی برای نگه داشتن دنباله ی دامن عروس آموزش می دیدند که با آداب و رسوم سلطنتی و اشرافیت بتوانند در خور شأن خانواده ی عروس رفتار کنند.
معنی رنگ لباس عروس نیز بیانگر قدرت و شکوه و ثروتمند بودن خانواده ی وی بود. چرا که رنگ هایی را استفاده می کردند که برای افراد معمولی بسیار بسیار پرهزینه و حتی غیرممکن بود چرا که این رنگ ها بسیار سخت تر از رنگ های دیگر و معمول که از گیاهان طبیعی بدست می آمدند تهیه می شدند. رنگ های گران قیمتی که فقط افراد ثروتمند قادر به خرید آن بودند مانند قرمز، ارغوان و مشکی که البته رنگ مشکی از همان زمان قدیم مناسب لباس عروس نبود.

فروشگاه اینترنتی پادمیرا یکی از بزرگترین دارندگان سایت خرید اینترنتی لباس در کشور است. برای دیدن محصولات ما به سایت لباس زنانه پادمیرا مراجعه نمایید.

قیمت لباس عروس سفید چقدر بود؟

همانطور که گفته شد در گذشته، جواهرات بخش اعظمی از لباس عروس را تشکیل می دادند چرا که میزان جواهرات به کار رفته در لباس عروس بیانگر قدرت مالی و سیاسی و همچنین شکوه و عظمت خانواده ی عروس و حتی کشور وی محسوب می شد. لباس عروس با جواهرات قیمتی مانند الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، زمرد و مروارید، طلادوزی و نقره دوزی تزیین و مجلل می شد. به همین خاطر عروس در لباس خود مانند چنان می درخشید که تمام توجهات را خواه نا خواه به سمت خود جلب می کرد. گاهی انقدر جواهرات در لباس عروس استفاده می شد که لباس به تنهایی قابل حمل نبود و برای جابجایی عروس نیاز به کمک دو تا سه نفر احتیاج می شد. قیمت لباس عروس سفید که لزوماً سفید هم نبود ولی به دلیل استفاده از جواهرات و طلا و نقره ی بکار رفته در آن و همچنین پارچه های گران قیمت بسیار پرهزینه بود و قیمت آن را بسیار بالا می برد. تا جایی که لباس عروس پس از عروسی در یک محفظه ی مخصوصی به عنوان نمادی از یک کشور نگه داری می شد. مانند لباس عروس ملکه مارگارت که به دلیل جواهرات بسیار زیادی که در آن بکار رفته بود دو نفر برای رفتن به کلیسا به او کمک می کردند. این لباس فاخر و گران قیمت پس از استفاده در عروسی به عنوان گنجی که متعلق به انگلستان بود از آن به خوبی مراقبت می شد.

چرا لباس عروس سفید است؟1

علت سفیدبودن لباس عروس چیست؟

خرید لباس عروس سفید همانطور که گفته شد در گذشته چندان مرسوم نبوده چرا که رنگ سفید بیشتر برای مراسم سوگواری استفاده می شد. حتی در طبقه ی اشراف نیز از رنگ هایی مانند قرمز و ارغوانی که جزو رنگ های گران قیمت بودند و همچنین رنگ آبی که نماد پاک دامنی بود، به عنوان رنگ لباس عروسی انتخاب می کردند. اما امروزه می بینیم که لباس عروس در بیشتر نقاط دنیا به رنگ سفید دوخته و خریداری می گردد. علت سفید بودن لباس عروس در دنیای امروز چیست و از چه زمانی رنگ سفید برای لباس عروس مد شد؟ علت سفید بودن لباس عروس به سال های دور بر می گردد. زمانی که ملکه ی انگلستان، یعنی ملکه ویکتوریا هنگام ازدواج با شاهزاده آلبرت برای آن که احساس پاکی و عشق و صمیمیت خود را به همسرش نشان دهد، رنگ سفید را برای لباس عروس خود انتخاب کرد. انتخابی که با استقبال همگان مواجه شد و تا به امروز رنگ سفید، یکی از پرطرفدارترین رنگ های لباس عروس در سراسر دنیا می باشد. همیشه سنت شکنی و خلاف عقاید و نظرات دیگران بودن در ابتدای امر کاری دشوار است. اما اگر به افکار و عقاید خود پایبند باشید می توانید خلاف مسیر حرکت کنید. ملکه ویکتوریا نیز چنین کرد و امروزه لباس سفید یکی از رنگ های خوش یمن و پرطرفدار بین بانوان جوان جای خود را باز کرده است.

چرا لباس عروس سفید است؟6

لباس عروس در همه دنیا سفید است؟

در برخی کشورها و برخی مناطق هنوز از لباس سنتی منطقه ی خود به عنوان لباس عروس استفاده می کنند که این به فرهنگ هر شهر و کشوری بر می گردد. به عنوان مثال در هند همچنان رنگ سفید برای مراسم عزاداری استفاده می شود و عروس، رنگ هایی مانند قرمز را به عنوان رنگ لباس عروس خود بر می گزیند چرا در فرهنگ کشور هند رنگ قرمز نشان شادی و خوشبختی ست. حتی در کشور ما ایران نیز به دلیل وجود قومیت های مختلف، فرهنگ ها و آداب و رسوم گوناگونی نیز وجود دارد. کرد، لر، بلوچ، ترک، ترکمن، عرب، شمالی و ... قومیت هایی هستند که هر کدام فرهنگ و آداب و رسوم خود را دارند و برای لباس عروس نیز طبق فرهنگ خود انتخاب می کنند. لباس عروس قرمز که از جنس ابریشمی ست برای عروس های تایوانی که می خواهند به سبک و سنت گذشتگان خود لباس بپوشند مرسوم است. در پاکستان شلوار و قمیص با گلدوزی بسیار با رنگ های شاد به عنوان لباس عروس مرسوم در آن کشور است. در مالزی لباس و شال و کلاه رنگی و محلی به تن می کنند. ترک ها نیز کمربند قرمز معروف خود را دارند که دور کمر عروس می بندند.

چرا لباس عروس سفید است؟2

چرا لباس عروس باید سفید باشد؟

علت سفید بودن لباس عروس همانطور که گفتیم به زمان ملکه ویکتوریا بر می گردد. وقتی که برخلاف رسوم گذشته، رنگ سفید را برای لباس عروس خود برگزید. اما این روزها رنگ سفید نشان خوش یمنی و خوش بختی و به اصطلاح سفیدبخت شدن عروس و زندگی مشترک طرفین می باشد. به همین علت در اکثر نقاط دنیا رنگ سفید را برای لباس عروس مناسب می دادند، تا جایی که رنگ های دیگر برای لباس عروس یک دوشیزه ی جوان مورد پسند نمی دانند و یا آن را بدشگون می نامند. در برخی از فرهنگ های اسلامی، لباس سفید عروس نشان آغاز زندگی و عاقبت بخیری عروس و کفن، نشان پایان زندگی است.
فلسفه لباس عروس و علت سفید بودن لباس عروس را باهم بررسی کردیم. در دنیای امروز عروس ها می توانند تقریبا از هر مدل و سبک لباسی برای مراسم ازدواج خود استفاده کنند. خواه یک پیراهن طراحی شده بسیار تزئین شده و مجلل، خواه یک پیراهن ساده غیر رسمی می تواند لباس عروس باشد. هر سبکی که عروس انتخاب کند تا زیباتر به نظر برسد، قابل قبول است. لباس عروس بهانه است، برای خوشبخت بودن کافیست به سمت خوشبختی قدم بردارید. فروشگاه اینترنتی پادمیرا دارای چندین سال سابقه در زمینه ارائه ی پوشاک از طریق فروشگاه اینترنتی لباس می باشد. برای خرید لباس زنانه پادمیرا به سایت مراجعه نمایید.

چرا لباس عروس سفید است؟4

معنی رنگ های مختلف لباس عروس

معنی رنگ لباس عروس به عواملی چون فرهنگ، منطقه ی زندگی، آداب و رسوم و... بستگی دارد. رنگ ها هر کدام در علم رنگ شناسی و روان شناسی معنای خاصی دارند و شامل یک قاعده ی کلی برای همه ی دنیا می باشد. ولی با این حال باید بدانید این که چه رنگی برای چه کاری در نظر گرفته می شود و چه معنایی دارد کاملاً به فرهنگ و آداب و رسوم یک منطقه و طرز فکر آن ها بستگی دارد. از آن جایی که لباس عروس یکی از مهم ترین و اصلی ترین لباس های هر قوم و قبیله ای به حساب می آید، پس انتخاب رنگ آن نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد. خرید لباس عروس سفید نیز شامل همین موضوع می باشد. درست است که از زمان عروسی ملکه ویکتوریا رنگ سفید برای لباس عروس انتخاب شده اما همانطور که گفته شد بسته به منطقه زندگی و فرهنگ و قومیت ها می تواند این رنگ متفاوت باشد. درست همان زمانی که در کشورهای پیشرفته و مدرن خانم های جوان از ماه ها قبل به دنبال دوخت و یا خرید لباس عروس سفید مطابق مد روز هستند، در جای دیگری از کره زمین یا حتی در همسایگی همان شهر یا کشور، افرادی هستند که اعتقاد دارند  لباس عروس باید متناسب با باورها و سنت هایشان رنگ و لعاب مخصوص به خود را داشته باشد.
همین تفاوت فرهنگ هاست که باعث می شود رنگ لباس عروس معنای خاصی برای برخی اقوام و ملل مختلف داشته باشد و عروس با انتخاب و پوشیدن لباس عروس مورد نظر خود، در واقع افکار و عقایدش را به همگان اعلام خواهد کرد. این که هر رنگی در هر فرهنگی به چه معناست، برخی از آن ها را در قسمت قبل گفتیم. اما در این بخش می خواهیم چند مورد از رنگ هایی را که در جوامع مختلف به عنوان لباس عروس انتخاب می شود را به اختصار عنوان کنیم و برای هر کدام معنایی که شاید تا به حال نشنیده باشید را خواهیم گفت. ولی این موضوع در همه جای دنیا یکسان نیست.

• لباس عروس سفید: به معنای پاکی، نجابت، بکارت، دفع روح شیطانی، اصالت و انتخاب صحیح و درست عروس می باشد.
• لباس عروس طوسی: به معنای رفتن عروس به راه خیلی دور می باشد.
• لباس عروس مشکی: به معنای بدشومی، ازدواج ناپایدار و طلاق می باشد.
• لباس عروس قرمز: به معنای آرزوی مرگ عروس برای خودش می باشد.
• لباس عروس آبی: به معنای صداقت، راستگویی و خلوص و ماندگاری عروس در زندگی مشترک می باشد.
• لباس عروس زرد: به معنای خجالت و شرمندگی عروس از خودش یا همسرش می باشد.
• لباس عروس قهوه ای: به معنای ادامه ی زندگی عروس در خارج از شهر می باشد.
• لباس عروس صورتی: به معنای گناه کار شدن و آلوده شدن روح عروس می باشد.
• لباس عروس سبز: به معنای خجالت کشیدن و بدشانسی می باشد. 

همانطور که گفتیم این تفاسیر از رنگ لباس عروس مربوط به گذشته و تفکرات قدیم است. ضمن این که تمام این معناهای ذکر شده در نقاط محدودی از کره ی زمین اهمیت دارند. آن چه که مهم است خواستن برای خوشبخت شدن است.

چرا لباس عروس سفید است؟3

جمع بندی

علت سفید بودن لباس عروس به سال های بسیار دوری بر می گردد. به زمانی که همگان رنگ سفید را مخصوص مراسم سوگواری می دانستند. رنگ ها در علم رنگ شناسی و روان شناسی هر کدام معنا و مفهومی دارند اما همین رنگ ها در برخی فرهنگ ها معانی متفاوتی دارند. فروشگاه اینترنتی پادمیرا یکی از بزرگترین فروشگاه های عرضه ی پوشاک می باشد. برای دیدن محصولات ما لطفاً اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/