gif
gif mobile
پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟

اگر قصد خرید پارچه دارید بهتر است قبل از آن پارچه های مختلف را بشناسید تا بتوانید پارچه مناسب فصل را برای دوخت لباس انتخاب کنید. پارچه پشمی انتخاب مناسبی برای زمستان است، لباس زمستانی بجز شیک و زیبا بودن باید گرم نیز باشد. امروزه انواع لباس ها مانند شومیز و مانتوهای پاییزی، پلیور زنانه، جوراب، شال زمستانه، پالتو و کت های زنانه را از پارچه های پشمی تهیه می کنند. معمولا وقتی صحبت از لباس های پشمی می شود همه به یاد پشم گوسفند می افتند اما لباس های پشمی دامنه بسیار گسترده تری دارند. یکی از پارچه های پشمی که برای دوخت انواع لباس های زمستانی مورد استفاده قرار می گیرد پارچه موهر ( mohair ) است.

اگر قصد خرید لباس زنانه با پارچه موهر را دارید، پادمیرا می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

پادمیرا مگ می خواهد در این مقاله در مورد پارچه موهر، کاربرد پارچه موهر، نحوه نگهداری پارچه موهر، نحوه تشخیص پارچه موهر و... مطالبی زا برای شما بازگو کند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟2

موهر یعنی چه؟

موهر نوعی پارچه طبیعی از پشم بز آنگورا است که ژولیده و درهم می باشد. پارچه موهر به پشم گوسفند نیز شباهت دارد اما خیلی از آن نرمتر و درخشنده تر است، همینطور کشش بیشتری نسبت به سایر پشم ها دارد. موهر یکی از گرانترین الیاف طبیعی محسوب می شود و نباید آن را با الیافی به نام آنگورا که از خرگوش به دست می آید اشتباه گرفته شود. موهای بلند و مجعد سفید بز آنگورا به خاطر ویژگی خاص ابریشمی و نرم بودن، در صنعت نساجی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. از دیگر ویژگی های پشم موهر بلند، براق، قوی، مقاوم و بادوام بودن آن است. موهر رطوبت را مانند پشم جذب و حفظ می کند و سازگاری بالایی با مواد رنگی دارد اما به مواد شیمیایی حساس است. موهر وقتی در معرض حرارت، نور خورشید، لارو پروانه و پیری قرار بگیرد مانند پشم واکنش نشان می دهد.
از پارچه موهر برای دوخت همه چیز از ژاکت های درجه یک، لباس های زمستانی، لوازم جانبی، فرش و روکش استفاده می شود. در واقع پارچه موهر، پارچه ای نرم و ابریشمی است که از بهترین و کارآمد ترین الیاف در فصل زمستان شناخته می شود. معمولا موهر را با دیگر الیاف ترکیب می کنند یا در نخ مخلوط کرده و یا به عنوان تار و نخ پرکننده در پارچه بافته استفاده می کنند. از این نوع پشم استفاده بسیار زیادی در پوشش پارچه برای لباس های شکل دار شده اما به تازگی با الیاف مصنوعی که برای این منظور استفاده می شود رقابت می کند. همچنین پارچه اثاثیه یا لوازم داخلی منزل از پارچه موهر که زمانی از محبوبیت برخوردار بود، این روزها محدود به استفاده از روکش های خاص است که نیاز به تجمل و دوام بیشتری دارد. البته تقاضا برای این پارچه در لباس و مبلمان منزل رو به افزایش است. ترکیه، ایالات متحده و جنوب آفریقا از بزرگترین تولیدکنندگان پارچه موهر هستند و انگلستان، هلند و بلژیک جزو اصلی ترین مصرف کنندگان این پارچه می باشند.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟3

تاریخچه الیاف موهر به کجا بر‌می‌گردد؟

موهر یکی از قدیمی ترین الیاف به شمار می رود و شایع است که از کوه های تبت، مکانی که بزهای آنگورا در آنجا زندگی می کردند نشات گرفته است. این اعتقاد وجود دارد که بز انگورا به دلیل شرایط محیطی که در آن بوده تکامل پیدا کرده و به این پوشش منحصر به فرد دست یافته است و به تدریج به ترکیه مهاجرت کرده است. در قرن 16 بز انگورا در استان آنکارای ترکیه وارد شده و نام آنگورا از آنجا می آید. تاسال 1849 این بزها در ترکیه پرورش می یافتند، سپس این بزها را به عنوان هدیه به یک کشاورز پنبه در ایالات متحده برای خدمات او در کمک به ترکیه برای کشت پنبه دادند. اینگونه شد که در قرن 18 میلادی پشم موهر در انگلستان تولید شد. این تاریخچه نشان می دهد که پارچه موهر به صورت گسترده در سراسراروپا، آسیا و خاورمیانه به مدت هزاران سال دادو ستد می شد. امروزه این صنعت در آفریقای جنوبی در کنار آرژانتین، ترکیه و ایالات متحده آمریکا از بزرگترین پرورش دهندگان بز آنگورا و صادرکننده الیاف موهرمی باشد. استرالیا و نیوزلند نیز در مقیاس کوچکتر و به میزان کمتر پشم موهر تولید و صادر می کنند.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟4

ویژگی پارچه موهر

• پارچه موهر بسیار رنگ پذیر است.
• بسیار نرم و لطیف می باشد و برای فصل زمستان مناسب است.
• خاصیت کشسانی بالایی دارد.
• درخشندگی این پارچه بسیار زیاد است.
• دارای عمر بالا و استحکام فوق العاده ای می باشد.
• در مقابل چروک مقاومت بالایی دارد.
• رطوبت را به خود جذب می کند.
• ثبات رنگ دارد.
• حساسیت زا نیست و دارای سازگاری با انواع پوست است.
• در صورت استفاده طولانی مدت و شستشو تغییر جنس نمی دهد و نمدی نمی گردد.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟

کاربرد پارچه موهر

موهر دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در صنعت های مختلف کاربرد متنوعی دارد و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه موهر در انواع مختلف پوشاک و همچنین در طیف متنوعی از اثاثیه منزل و منسوجات عمومی نیز کاربرد دارد. قطر الیاف موهر با افزایش سن بز آنگورا افزایش می یابد. از الیاف نازک پشم بزهای جوان بیشتر برای لباس ها مانند بلوز بافت و از الیاف ضخیم تر در فرش، پارچه رومبلی، پارچه و لباس های بیرونی به کار برده می شود.

پشم موهر در تولید چه لباس هایی استفاده می شود؟

پشم موهر برعکس انواع دیگر پشم، پارچه ای بسیار محبوب برای کت، ژاکت، کلاه، دستکش و دیگر لباس های زمستانی محسوب می شود. از این منسوج برای تولید جوراب زنانه، شال های زمستانی زنانه، کت و شلوار هم می توان استفاده کرد. یک مدل به خصوص از کت و شلوار را فقط می توان با پشم موهر تولید کرد. در سال 1960 میلادی در بریتانیا نوعی کت و شلوار دو رنگ به محبوبیت بالایی رسید. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد موهر، در صورتیکه از زوایا یا نورهای مختلف به این کت و شلوار دو رنگ نگاه کنید، رنگ های مختلفی را نشان می دهد.
پارچه های خز که از الیاف موهر تولید می شوند، دارای خصوصیاتی شبیه به پوست حیوانات هستند. البته این موضوع را در نظر بگیرید که خز مصنوعی تولید شده از موهر، پارچه ای کاملا فیک نیست زیرا الیاف موهر از موی حیوان است. همچنین موهر در لوازم منزل برای تولید نخ های صنعتی، کلاه گیس های عروسک و تزئینات دیواری هم به کار می رود. در دهه 1970 میلادی موهر به محبوبیت اندکی برای تولید فرش دست پیدا کرد، امروزه نیز از این ماده ضخیم و ابریشمی برای تولید فرش و قالیچه استفاده می کنند اما فرش های از جنس موهر از محبوبیت خیلی کمی برخوردار هستند.

نحوه تشخیص موهر

برای تشخیص اصل و مرغوب بودن لباس با پارچه موهر باید یک تار موی آن را بسوزانید که در صورت به مشام رسیدن بوی کز یعنی پارچه شما مرغوب است.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟5

انواع پارچه و پشم موهر و تفاوت های آن

در واقع از بزهای آنگورا فقط یک نوع پشم به دست می آید اما دو نوع مختلف از الیاف موهر وجود دارد:
الیاف نازک بز آنگورای جوانتر که به نسبت الیاف حاصل شده از الیاف بزهای پیرتر مطلوب تر هستند را بیشتر برای تولید پوشاک مانند ژاکت های پشمی، شال و روسری موهر و انواع لباس زمستانی استفاده می کنند.
اما الیاف موهر به دست آمده از بزهای آنگورای پیرتر بخاطر بالا رفتن سن ضخیم تر و ناهموارتر می گردد. به دلیل همین کاهش کیفیت الیاف از این پشم ها در منسوجات خانگی مانند تولید فرش، رومبلی، پارچه موهر و لباس های مناسب برای خارج از منزل استفاده می شود. قیمت پارچهموهرپشمی نسبت به پشم گوسفند معمولی بیشتر است زیرا فرآیند تولید این پشم درگیری بیشتری دارد و مانند الیاف ترمه و آنگورا، از الیاف لوکس به شمار می آید.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟1

پارچه موهر مناسب چه لباسی می باشد؟

همانطور که در بالا گفتیم پارچه موهر یکی از مناسب ترین انواع پارچه فصل سرما می باشد. از مهمترین ویژگی پارچه موهر جذب رطوبت، سبک بودن و مقاومت در برابر چروک است. حالا این سوال پیش می آید که چه لباس هایی با پارچه موهر تولید می شوند؟
• از پارچه موهر برای تولید شال و روسری استفاده می شود.
• این پارچه برای پالتو نیز کاربرد دارد.
دستکش زنانه های تولید شده با پارچه موهر علاوه بر اینکه گرما بخش هستند باعث عرق کردن دست نمی شوند.
انواع کلاه زنانه و مردانه تولید شده با پارچه موهر که برای هوای سرد بسیار مناسب است.
• از دیگر پوشاک تولید شده از پارچه موهر می توان به ژاکت زنانه، جوراب، کت و شلوار هم اشاره کرد.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟6

روش نگهداری از پارچه موهر

برای شستن لباس با پارچه موهر و یا محصولات از جنس موهر تا جایی که امکان دارد، از شوینده های ملایم و آب ولرم استفاده کنید و آنها را با دست بشویید. همینطور چلاندن بیش از حد این پارچه باعث کش آمدن لباس و از دست دادن حالت آن می شود. لباس با پارچه موهر را به هیچ عنوان در خشک کن نیاندازید و این لباس ها را برای خشک کردن در هوای آزاد و در معرض نور خورشید قرار دهید.
مدل لباس با پارچه موهر را به مدت طولانی در آب خیس نکنید، این لباس ها را روی بند آویزان نکنید زیرا جای طناب و گیره روی آنها باقی می ماند و برای خشک کردن و نگهداری از آنها از چوب لباسی استفاده کنید. همچنین برای اتوکشی نیز این را در نظر داشته باشید که اتو را مستقیما روی لباس با پارچه موهر نگذارید و فشار ندهید. در صورتی که مجبور به استفاده از اتو شدید، از بخار آن استفاده کنید و سعی کنید حداقل اتو یک سانتی متر از پارچه فاصله داشته باشد.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟8

خرید لباس موهر

فروشگاه اینترنتی پادمیرا با چندین سال سابقه در زمینه پوشاک، عرضه کننده بهترین و باکیفیت ترین لباس ها می باشد. خانم های شیک پوش با تغییر فصل به دنبال لباس های مد روز می روند تا بتوانند بهترین استایل پاییزی و زمستانی را برای بسازند. مطمئنا پادمیرا می تواند توقع شما را از نظر مدل های متنوع و کیفیت آنها تامین کند. در فروشگاه اینترنتی پادمیرا از انواع لباس های موهر از جمله بافت زنانه موهر، بلوز موهر زنانه، دستکش دخترانه دیدن فرمایید و با خرید از این فروشگاه از قیمت مناسب و جنس های خوب آن ها بهره مند شوید.

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟7

شال و روسری موهر

در پاییز و زمستان بهتر است که استایل مناسب فصل سرما را انتخاب کنیم و خودمان را گرم نگه داریم. انواع لباس های زمستانی در بازار برای فصل سرما عرضه می شود که هر سال مدل های جدید و متنوع وارد بازار می شود. یکی از آیتم هایی که انتخاب آن برای خانم ها سخت تر است، شال و روسری می باشد. در فصل پاییز و زمستان خانم ها به دنبال خرید شال و روسری مناسب هستند که در عین حال که شیک و زیبا می باشد گرمای لازم را نیز فراهم کند. شال زمستانه با جنس موهر انتخابی بسیار عالی است که دارای ویژگی های خاص لازم می باشد. شال موهر را می توانید با استایل های مختلف اسپرت و رسمی ست کنید، فقط باید به هارمونی رنگ ها و جزئیات استایلتان دقت کنید. شال های زمستانی از جنس موهر در بین انواع شال های زمستانه برتری دارد، زیرا جنس این پارچه بسیار لطیف و نرم است و نسبت به شال های زمستانه ضخیم دیگر که زبر هستند انتخاب بهتری است. شال موهر تیپ شما را جذاب تر و زیبایی خاصی را به ظاهرتان می بخشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت شال و روسری زنانه

پارچه موهر چیست و مناسب چه لباس هایی است؟9

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم به تمام جنبه های پارچه موهر بپردازیم. موهر نسبت به دیگر پشم ها یک الیاف طبیعی گران قیمت محسوب می شود که سبک، لطیف، ضخیم است و البته درخشندگی مانند ابریشم دارد. الیاف موهر به دو نوع الیاف نازک تر که برای پوشاک از جمله شال های زمستانی، ژاکت پشمی، کت و شلوار و الیاف ضخیم تر که برای فرش، نخ های صنعتی و... به کار می روند. شال موهر زمستانه بدون تردید یکی از بهترین انتخاب ها برای فصل پاییز و زمستان است. در فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه پادمیرا می توانید انواع لباس های زمستانه ژاکت پشمی، شال و روسری موهر، دستکش، کلاه و شالگردن زنانه و... را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/