gif
gif mobile
شلوار زاپدار چیست؟

شلوار زاپدار چیست؟

صنعت مد و فشن دنیای عجیبی است؛ بعضی اوقات چیزهایی ترند می شوند که شاید زشت باشند و در نگاه اول شاید خنده دار بنظر برسد، اما نظر برخی مردم را جلب می کند. خرید شلوار جین پاره یا خرید جین زاپدار شاید یکی از همین موارد عجیب برایتان باشد. آیا می دانید این شلوار ها از کجا پا به عرصه مد گذاشت؟ چرا گاهی قیمت آن ها از شلوارهای جینی که پارگی ندارد، بیشتر است؟ اصلا این شلوارها را با چه لباس هایی باید ست کنیم؟ جواب تمام این سولات را در این مقاله از پادمیرا مگ مطالعه کنید.

شلوار زاپدار چیست؟

استفاده از شلوار جین زاپدار یکی از استایل های محبوب جوان ها که سال هاست از مد نیافتاده است و امروزه به بخشی از بافت فرهنگی جامعه ما تبدیل شده و گزینه ای رایج و شیک در دنیای مد است. این شلوارها توسط برندهای معروف با طرح های مختلف، طراحی و تولید می شوند و طرفداران خاص خود را هم دارند. هر شلوار جینی که پارگی، سوراخ، ساییدگی و سایر علائم آسیب ظاهری را داشته باشد را می توان شلوار جین پاره یا زاپدار نامید. در اصل می توان گفت 2 نوع شلوار جین پاره وجود دارد:
1- شلوار جینی که به دلیل کهنگی و استفاده مکرر پاره می شود.
2- شلوار جینی که در فرآیند تولید، به شکل پاره تولید می شود.
معمولا این پارگی در قسمت ران و زانو قرار دارد، حتی ممکن است در جاهای دیگر شلوار هم این پارگی و ساییدگی دیده شود. شلوارهای جین پاره یا زاپدار امروزی در میان افراد شیک پوش بسیار پرطرفدار شده اند و استفاده از سبک تضاد در پوشش بسیار محبوبیت دارد. این نوع شلوارها هم راحت هستند و هم بسیار خوش استایل و به راحتی  با سایر لباس ها و کفش ها ست می شوند. در ادامه می خواهیم تاریخچه شلوار جین پاره یا زاپدار را تعریف کنیم و نکاتی در مورد پوشیدن این شلوارها را یادآور شویم.

شلوار زاپدار چیست؟

تاریخچه شلوار جین زاپدار

شلوار لی زاپدار  اولین بار در اواخر دهه 1800 میلادی توسط لوی استروس طراحی شد. در آن زمان شلوار جین به علت مقاوم بودنش در برابر پارگی، راحتی و قیمت مناسب لباس کار مورد علاقه کارگران کارخانه، معدن و گله داران و دامداران بوده است. بعد از مدتی زنان نیز جین را به عنوان لباس کار خود برگزیدند.شلوارهای جین به دلیل ترکیب دوام و راحتی، آنچنان محبوب بودند که به استایل خارج از کار تبدیل شدند. و صنعت مدلینگ شلوار جین زنانه و شلوار جین دخترانه را به آرشیو کحصولات خود اضافه نمود. دنیای مد معمولا برای استایل های جدید از لباس های فرم، مثل چکمه های نظامی یا شلوارهای نجاری الهام می گیرد؛ شلوارهای جین آبی روشن هم اینگونه وارد دنیای مد شد. بعد از آن لباس های شلوار لی زاپدار مشکی تا آبی و  از پیراهن تا شلوارک و دامن کوتاه هم مد شدند.
در آن دوران شلوار جین نشانه، طبقه ضعیف جامعه بود. پارگی شلوار جین در نتیجه ی پوشیدن بیش از حد شلوار بود. طبقه پایین کارگری نمی توانستند با پاره شدن شلوار، شلوار جدید بخرند و مجبور بودند شلوارهای جین پاره شان را بپوشند. در آن دوران پوشیدن شلوار جین پاره جزیی از مد نبود بلکه این اتفاق از سر بی پولی و اجبار بود.

جنبش ضد فرهنگی پانک

وقتی گروه موسیقی Ramones با شلوارهای جین پاره پاره بر روی سن رفتند محبوبیت این سبک افزایش یافت و جوانان بیشتری برای تقلید از موزیسین های مورد علاقه خود به پوشیدن شلوارهای پاره ادامه دادند. در دهه 80 و 90 اعضای گروه های موسیقی راک، پانک و متال که درون مایه اصلی شعرهایشان ضدیت با نظام سرمایه داری و همبستگی با طبقه کارگر بود به پوشیدن جین های پاره ادامه دادند و این کار یک انتخاب آگاهانه برای نشان دادن اعتراضشان بود.

شلوار زاپدار چیست؟

نحوه تولید جین زاپدار

جین های زاپدار را با دو روش تولید می کنند: با استفاده از لیزر و یا به روش دستی.

برندهای ارزان  تر که به صورت عمده لباس تولید می کنند، از روش لیزر که هم راحتتر و هم زمان بر نیست استفاده می کنند. دراین روش الگویی در نرم افزار دستگاه لیزر وارد می شود و دستگاه مطابق آن، جاهای مورد نظر روی شلوار را می سوزاند. این دستگاه بسیار دقیق است و الگوهای بسیار پیچیده را هم می تواند به راحتی ایجاد کند. این کار برای هر شلوار فقط یک دقیقه زمان می برد. برندهای ریپلی ( replay)، هوگوباس و جک اند جونز (jack & jones ) از این شیوه استفاده می کنند.

شلوار زاپدار چیست؟

 چرا تولید جین زاپدار با حرف و حدیث هایی همراه است؟

پاره کردتن جین فقط بخشی از فرایند تولید لباس جین راپدار است. برای این که لبه های پارگی ها زیبا به نظر برسد، کارخانجات از دستگاه های مختلفی برای این کار استفاده می کنند. از کاغذ های سنباده بزرگ برای ایجاد ساییدگی گرفته تا سنگ شویی و استفاده از مواد شیمیایی مختلف کارهایی هستند که روی این لباس ها انجام می شود. سنگ شویی فرایندی است که شن و ماسه ریز را به درون تفنگ های بادی می ریزندو با فشار زیاد آن را به روی جین می پاشند. این کارها باعث می شودجین بسیار زیبا باشد ولی به چه قیمتی؟
ذرات ریز گرد و غبار شن و ماسه واردریه کارگران می شود و برای آن ها خطرناک است. کارگران این کارخانه ها دچار تنگی نفس، سرفه های دردناک، سرگیجه و ضعف می شوند و در نهایت به بیماری سیلیکوز ریه دچار می شوند که بیماری غیرقابل درمان است.
به همین دلیل در سال 2010، برندهای Levi’s و اچ اند ام  (H&M)  روش سنگ شویی را برای لباس و شلوار جین ممنوع کردند و بعد از آن کمپین هایی تشکیل شد و سایر شرکت ها هم از آنها پیروی کردند. با این حال طبق تحقیقات تقاضای زیاد برای این لباس ها مخصوصا شلوارهای جین زاپدار به بازار سیاه دامن می زند. متاسفانه در ترکیه که یکی از بزرگترین صادرکنندگان شلوار جین در جهان است، بیش از هزاران نفر به سیلیکوزیه مبتلا می شوند و دهها نفر از آن ها بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

نکات خرید جین زاپدار

اگر از لباس های جین زاپدار خوشتان می آید این نکات می تواند در خرید شلوار لی زنانه زاپدار آن به شما کمک کند:

1- میزان پارگی را انتخاب کنید

دوست دارید پارگی جین زاپدار تا چه اندازه باشد؟ آیا فرقی می کند که دست یا پایتان مشخص شود یا خیر؟
به عنوان یک قانون کلی، هر چه اندازه لباس کوچکتر باشد، پارگی آن هم باید کمتر باشد. مثلا شلوارک یا دامن کوتاه جین بهتر است پارگی کمتری نسبت به شلوار داشته باشد. یا شلوار های دم پا گشاد می تواند پارگی های بیشتری نسبت به شلوار کوتاه یا لوله ای داشته باشد.

2- انواع پارگی یا ساییدگی

معمولا پارگی ها چند نوع است که باید از این بین انتخاب کنید کدام نوع را می خواهید:

1-2-سوراخ دار

حفره ها و سوراخ ها در شلوار جایی قرار دارد که پا دیده شود. در مورد چنین پارگی هایی نکاتی وجود دارد:
این نوع پارگی ها نباید عریض تر از ساق پا باشد و وقتی به صورت افقی طراحی شده باشند، زیباتر هستند.
وقتی ایستاده اید، ارتفاع این پارگی نباید بیشتر از یک اینچ باشد؛ وقتی که نشسته باشید، از زیبایی آن کاسته می شود.

2-2- رشته رشته

این نوع شلوارها کاملا پاره نیستند و رشته هایی هنوز باقی مانده است که بخشی از پارگی را می پوشاند.

3-2- ساییده

چنین شلوار هایی انگار ساییده شده اند یا خراش های کوچکی روی سطح پارچه وجود دارد و اندازه این ساییدگی ها حدودا به اندازه یک سکه است.

شلوار زاپدار چیست؟

3- محل پارگی را بررسی کنید

لباس جین باید در قسمت های خاصی پارگی یاساییدگی داشته باشد. برای مثال اگر پارگی به شکل یک سوراخ بزرگ است که پوستتان مشخص می شود، بهتر است روی جیب پشت یا جیب روی سینه یا به قسمت های بالای ران نزدیک نباشد. پارگی ها همیشه باید به صورت افقی باشند، چون عمودی بودن آن ها در راستای لباس باعث از هم پاشیدن تار و پود لباس جین می شود. پارگی ها نباید به هم نزدیک یا از هم خیلی دورباشند.
اگر پارگی ریش ریش است و نخ ها باعث می شوند پوستتان خیلی کم نمایان باشد، بهترین محل برای ایجاد آن روی ران، زیر زانو، روی آرنج و نظیر آن است. سوراخ هایی که روی زانو یا آؤنج هستند باخم کردن دست ها، پاها یا نشستن، ممکن است خیلی سریع بزرگ شوند. حتی ممکن است هنگام پوشیدن آن ها شست پایتان یا انگشت دستتان در سوراخ گیر کند وآن را کاملا پاره کند.

4- جایی که می خواهید آن را بپوشید

قبل از خرید جین زاپدار بهتر است مشخص کنید که می خواهید آن را کجا بپوشید. این لباس ها از نظر اجتماعی مناسب هر موقعیتی نیستند. مثلا می توانید آن را برای بیرون یا مهمانی تولد بپوشید اما در مکان های رسمی تر یا به عنوان لباس مجلسی بهتر است به دنبال جین ساده تر و یا لباس غیر جین باشید. همچنین در محیط های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها هم درست نیست که جین زاپدار بپوشید.

در خانه شلوار جین خود را زاپدار کنید

چگونه شلوار جین خود را زاپدار کنیم؟ امروزه اهل مد جین هایی می پوشند که سیستم  تهویه دارد. شلوارهایی با زانوهای تکه پاره و پارچه های رنگ و رو رفته که به جای آبی به سفید می زند. پاره شدن شلوار زمان بر است، گذشت زمان باعث کم رنگ شدن و پوسیدن شلوار می شود. اما این اتفاق حداقل 2 سال طول می کشد و ممکن است تا آن زمان این شلوارها از مد بیافتد. به جای این که به شخص دیگری پول بدهید که به شما شلوار پاره بدهد، با استفاده از این روش ها خودتان شلوارتان را پاره کنید.

◘ شلوار مناسب برای اینکار را انتخاب کنید.

اگر می خواهید سریع یک شلوار جین پاره درست کنید سراغ شلوارهای جین ارزان و سنگ شور شده بروید. اما اگر یک شلوارعالی می خواهید، کارتان را با شلوار ساده و خام شروع کنید. البته به شرطی که قیمت شلوارتان به گونه ای باشد که دلتان بیاید دست به تیغ شوید. رنگ شلوار جین خام به مرور خواهد رفت و پس از مدتی شلواری با طرح اختصاصی خودتان درید. که بسیار ارزشمند تر از شلواری است که در کارخانه سنگ شور شده است.

شلوار زاپدار چیست؟

◘ طرح شلوار پاره را انتخاب کنید.

بهترین طرح شلوار پاره، پارگی است که در اثر پوشیدن به وجود می آید. بیشترین آسیب شلوار در قسمت بالای زانو اتفاق می افتد، پس یادتان باشد که پارگی ها را خیلی پایین ایجاد نکنید. شلوار را بپوشید و جاهایی را که می خواهید چاک بدهید با گچ خیاطی یا یک ماژیک علامت بزنید، بین زانو و چند سانتی متر پایین تر از جایی که جیب هایتان قرار دارند. اگر پارگی قسمت جیب را خیلی بالا ایجاد کنید، حتما اطرافیانتان را معذب خواهید کرد. معمولا بعضی چیزها هر چه کمتر باشند، بیشتر به نظر می آیند. مثلا اگر روی یک شلوار نو و خام کار می کنید، سالم بودن پارچه شلوار وقتی روی آن کلی سوراخ است مسخره به نظر می آید.

شلوار زاپدار چیست؟

◘ با سنباده کشی چند سال شلوارتان را کهنه تر کنید.

پارچه جین از پنبه سفید تهیه می شود و بعد آن را رنگ می کنند اما رنگ فقط روی پارچه را می پوشاند و به داخل آن نفوذ نمی کند. برای همین بعد از مدتی پوشیدن شلوار جین جای تا خوردگی، چین و چروک ها رنگ می بازد و به جین پوشیده شده سایه هایی می دهد که هویت یک شلوار جین را مشخص می کند. شما می توانید با استفاده از یک کاغذ سنباده این کار را سریعتر انجام دهید. شلوار را بپوشید و روز ران ها، هر دوطرف زانو و روی جیب عقب را سنباده بکشید. فقط روی درزها راآرام تر سنباده بزنید، چون اگر محکم بکشید ممکن است کوک ها پاره شوند.

◘ چند سوراخ ایجاد کنید.

اگر پشت شلوار یا درزها را پاره کنید، کار شلوار تمام است. پس یک تخته آشپزخانه یا مقوا را داخل شلوار قرار دهید. چاقو را برداشته و پارچه را برش دهید، از برش های کوچک شروع کنید زیرا می توانید برش های کوچک را بزرگتر کنید ولی برعکسش امکان ندارد. سپس برش بعدی را 3 سانتیمتر بالاتر اضافه کنید.بعد از ایجاد برش ها، نخ ها یسفید و آبی را خواهید دید با استفاده از یک موچین فقط نخ های آبی را بیرون بکشید طوریکه فقط نخ های سفید از یک سمت به سمت دیگر سوراخ باقی بماند. اگر می خواهید بدنتان بیشتر دیده شود می توانید همین کار را تکرارکنید و در نهایت گوشه های سوراخ را با کاغذ سنباده بکشید تا حالت استفاده شده پیدا کند.

شلوار زاپدار چیست؟

◘ شلوار را بشویید.

برای اینکه پارگی های شلوارتان اصالت بیشتری پیدا کند یک دور شستن شلوار جین در ماشین لباسشویی پنبه تازه شلوار را کهنه تر می کند. سپس شلوار را در آفتاب خشک کنید تا کمی هم رنگش برود. می توانتید چند قطره وایتکس هم روی آن بریزید تا ظاهری مثل شلوارهای اسید شور سال 1980 پیدا کند. اما قطعا شما این کار را نمی کنید.

نکاتی برای ست کردن شلوار جین زاپدار

شلوار جین زاپدار میتواند استایل شیکی باشد، اما برخی نکات را باید هنگام ست کردن آن رعایت کنید؛ در غیر این صورت ظاهری شلخته به شما می دهد. در ادامه بایدها و نبایدهای پوشیدن شلوار جین پاره را با هم مرور می کنیم:

شلوار زاپدار چیست؟

1- شلوار جین زاپدار اسلیم فیت را با کت بزرگ و عینک آفتابی بزرگ ست کنید؛ این استایل می تواند برای شما شیک و مناسب باشد.
2- شلوار جین زاپدار فاق بلند را می توانید با بلوزهایی که آستین پفی دارند یا پیراهن و مانتوهای مجلسی جلو باز به همراه یک جفت کتانی سفید ست کنید؛ زیرا یک ست زنانه زیبا و جذاب خواهد بود.
3- بهتر است شلوار زاپدار را با تیشرت یا لباس های خیلی گشاد نپوشید زیرا شما را شلخته نشان می دهد. اگر تصمیم دارید لباس گشاد بپوشید برای حفظ تعادل شلوار اسلیم فیت انتخاب کنید.
4- شلوار جین زاپدار را با یک کت یا کاپشن جین بپوشید. بهتر است رنگ کت یا کاپشن کمی روشن تر از شلوارتان باشد. می توانید با تیشرت سفید و یک جفت بوت مشکی و یک گردنبند بلند استایل خود را کامل کنید.

شلوار زاپدار چیست؟

5-شلوارهایی انتخاب نکنید که بیش از حد پارگی دارند.
6- می توانید با چند اکسسوری، ظاهری زنانه تر به استایل تان بدهید؛ اما نباید زیاده روی کنید.
7- برای ست کردن شلوار جین زاپدار خود، می توانید از پیراهن طرح دار استفاده کنید. شلوار جین زاپدار رنگ روشن به همراه پیراهن چهارخانه و یک کتانی سفید استایل مناسبی برای فصل بهار است.

8-شلوار جین زاپدار برای مهمانی های دوستانه و خانوادگی مناسب است، اما برای جاهایی که باید استایل رسمی داشته باشید این شلوار انتخاب مناسبی نیست.

برای خرید انواع شلوار جین زاپدار، شلوار جین بگ زنانه، شلوار لی مام استایل زنانه، شلوار لی مام فیت و... به فروشگاه اینترنتی پادمیرا مراجعه نمایید.

نکاتی که برای پوشیدن شلوار زاپدار در تابستان باید رعایت کرد

احتمالا شلوار لی زاپدار دخترانه و زنانه بخشی از ست های تابستانی شما را تشکیل می دهد اما باید بدانید که با پوشیدن شلوار زاپدار، خودتان را دچار عذاب بزرگی خواهید کرد. مشکل مربوط به زمانی است که شما در گرمای تابستان یک شلوار جین زاپدار می پوشید و برای مدتی طولانی مقابل نور آفتاب قرار می گیرید. معمولا شلوارها از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی محافظت می کنند اما در شلوارهای زاپدار نور از قسمت های پاره شلوار عبور می کند و مستقیما به پوست شما می تابد. اگر این اتفاق بیش از 2 ساعت طول بکشد، پوست شما دچار آفتاب سوختگی دردناکی می شود.

شلوار زاپدار چیست؟

در این صورت می توانید به جای خرید شلوار تنگ زاپدار از شلوار لی گشاد یا شلوار بگ جین زنانه استفاده کنید تا زاپ های شلوار دائما در حال حرکت باشند و نور فقط به یک قسمت متمرکز نشود. این  راه مشکل را حل نکرده فقط شرایط را کمی بهتر می کند.
نمی توان ترند بودن شلوارهای زاپدار را در نظر نگرفت اما همیشه جایگزین بهتری هم هست. در حال حاظر شلوارهای جین انواع بسیارزیادی دارند و می توانید هر کدام از آن هارا جایگزین شلوار زاپدار کنید. شلوارهای مام استایل می تواند جایگزین مناسبی باشد. بعضی از این شلوارها، پارگی های کوچکی دارند تا هم زاپدار به نظر بیایند و هم شما را دچار آفتاب سوختگی نکنند.

جمع بندی

مد و فشن همواره در حال تغییر و پیشرفت است و این به معنای آن نیست که چون چیزی در گذشته خوب نبوده، الان هم به درد نخور باشد. اما کار عاقلانه این است که حداقل شلوارهای زاپدارتان را در مصاحبه های کاری نپوشید. استثنائا برای مصاحبه های کاری لباس ترندی که مورد قبول همه باشد بپوشید، اما در دیگر موارد فقط نظر خودتان اهمیت دارد. در این مقاله روش های زاپدار کردن شلوار جین را برایتان گفتیم تا شلوارهای خود را ازسادگی در بیاورید و یک شلوار زیبا و شیک داشته باشید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/