gif
gif mobile
راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی

راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی

1402/3/2 آموزش

برای نگهداری از لباس های زمستانه که امروزه برای تهیه آن باید هزینه ی گزافی پرداخت شود، باید دقت بسیاری بکار برد. این لباس های زمستانه می توانند شامل کاپشن، انواع هودی زنانه، پافر و پلیور ها باشند. در این مقاله از پادمیرامگ قصد داریم تا به معرفی و بررسی روش های نگهداری لباس های زمستانه بپردازیم.

راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی

نحوه نگهداری انواع لباس زمستانه براساس جنس

بعد از خرید لباس زمستانی زنانه و مردانه که فصل سرما تمام میشود، برای اینکه مجبور نباشید تا هزینه سالیانه بسیار بالایی برای لباس هایتان بپردازید، می توانید در حفظ و نگهداری آن ها دقت بیشتری کنید. همانطور که اشاره کردیم لباس های زمستانه از لحاظ جنس پارچه انواع بسیار زیادی دارند که ما در این قسمت به طرز نگهداری آن ها خواهیم پرداخت.

◘ کشمیر

لباس های دوخته شده از پارچه ی کشمیر، از لطافت بالایی برخوردار هستند. شما باید بدون اینکه توجه خود را بر روی تگ های لباس بگذارید به خاطر داشته باشید که همه ی لباس های زمستانه که از کشمیر تولید می شوند را با دست بشویید. این کار باعث دوام بیشتر این پارچه می شود. در هنگام شستشو، پارچه ی کشمیر را طوری آویزان کنید که باعث نشود این پارچه کش بیاید. یا برای اینکه آب لباس را بهتر بگیرید هیچ گاه سعی نکنید تا آن را فشار دهید. لباس را برای گرفتن آب آن در یک حوله پیچیده و به آرامی فشار دهید تا آب لباس برود. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست که مدام این لباس ها شسته شوند فقط در صورتی که حس کردید نیاز به شستشو دارند. اغلب کشمیر ها را دوبار در سال می شویند.

◘ بافت

از مدل های لباس های زمستانه می توان به انواع بافت ها نیز اشاره کرد. بافت ها حتما باید با دقت و با آب سرد یا ولرم شسته شوند. در هنگام شستشوی بافت باید سعی کنید تا آنجایی که می توانید در جایی آن را آویزان نکنید. این مدل لباس پس از چند بار شستشو به این شکل کاملا گشاد شده و تغییر سایز می دهد.

◘ کت های پشمی

کت های پشمی و پرز دار را باید با دقت بیشتری شست. این مدل پارچه ها اغلب به دلیل پرز هایی که روی آن قرار دارند باید بیشتر برای تمیز ماندنشان تلاش کرد. برای گرفتن مو و پرز های اضافه ای که روی لباس قرار دارند باید از پرزگیر ها استفاده کنید. به هیچ وجه نباید خودسرانه برای اتوکشی آن اقدام کنید. پیشنهاد می کنیم کت های پشمی را به خشکشویی ببرید یا کت را به واسطه ی یک پارچه ی سفید اتو کنید. برای این کار باید پارچه را برروی قسمتی که می خواهید اتو کنید گذاشته و با درجه دمای پایین اتو بکشید.

راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی2

◘ مخمل

برای بادوام ماندن و نگهداری بهتر از مخمل، بهتر است که در جایی خنک و به دور از گرما نگهداری شود. چون لباس های دوخته شده با مخمل معمولا فقط برای فصل های زمستان می باشند و شاید سالی چهار الی پنج بار پوشیده شوند، باید دقت شود که به درستی شسته و نگهداری گردند. یکی از راه های نگهداری از مخمل، در هنگام شستشو برای از بین بردن لکه ها استفاده می شود. شما در هنگام شستشو نباید از مواد شوینده بسیار قوی استفاده کنید. زیرا که بافت پارچه از بین می رود و پرز های مخمل توسط ساییدگی زیاد و شستشوی نامناسب از بین خواهند رفت. اگر لکه بر روی لباس مخمل شما، به راحتی پاک نمی شود باید ابتدا به وسیله یک پارچه خیس لکه را با آرامی تا جایی که می شود بشویید. اگر کامل پاک نشد آن وقت می توانید از مایع های مخصوص شستشو برای شستن آن استفاده کنید. برای اتو کردن مخمل هم باید گفت که پارچه های مخمل اغلب اتو کردنی نیستند. زیرا اتو کردن آن ها باعث سوختگی بافت و پرز های مخمل می شود. اما می توانید با درجه دمای بسیار پایین به وسیله اتو های بخار برخی از خطوط چروک آن را از بین ببرید. اما خب اگر بتوانید در هنگام آب کشی بدون ساییدگی یا فشار مخمل را بشویید، دیگر چروک نمی شود و نیازی به اتو کشی ندارید.

◘ انواع چرم

• چرم مصنوعی

امروزه به جای چرم طبیعی از چرم مصنوعی استفاده می کنند. این چرم های مصنوعی از پلیمر تولید می شوند. به چرم مصنوعی، چرم صنعتی یا چرم غیر طبیعی نیز گفته می شود. اما برای چرم طبیعی از چرم مخلوط که شامل چرم گاو می باشند تولید می شوند. برای شستن چرم مصنوعی بهتر است آن را برروی یک سطح صاف پهن کرده و با یک مایع ظرفشویی ساده نیز می توانید آن را بشویید. کافی است با کمک یک دستمال این مایع ظرفشویی را روی سطح آن بکشید تا زمانی که لکه های روی آن تمیز شوند. سعی کنید از اسفنج برای تمیز کردن لکه های روی آن استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث خراش افتادن روی آن شود. در ادامه نیز باید با یک دستمال تمیز دیگر باقی مانده ی آب و صابون و یا مایعی که بر روی چرم شما باقی مانده است را پاک کنید. حتما لباس چرم خود را داخل یک چوب رختی آویزان کنید تا خشک شود. هیچ گاه برای آویزان کردن یک چرم خیس از گیره لباس استفاده نکنید. زیرا جای گیره های لباس برروی چرم شما خواهند ماند.

• چرم طبیعی

چرم طبیعی از پوست حیوانات تولید می شود. بهتر است برای خرید چرم از چرم مصنوعی استفاده کنید. تا آنجایی که از دستتان برمی آید اجازه ندهید تا لباس تولید شده از چرم طبیعی شما دارای لک و کثیفی شود. اگر برایتان مقدور باشد برای شستشوی چرم، از روش شستن با دست استفاده کنید. به طور کلی شستن چرم دردسر های زیادی را برای شما به همراه دارد به همین علت باید وقت و انرژی بیشماری برای آن گذاشته شود.

راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی3

◘ انواع خز

خزها هم به دو گروه متفاوت از لحاظ جنس و ماده ی اولیه تقسیم می شوند.

• خز مصنوعی

خز های مصنوعی الیافی نرم و لطیف می باشند. این پارچه خیلی زود در اثر گرما دچار مشکل می شود و فرم خود را از دست می دهد. اغلب برای شستن خزه ی مصنوعی از آب سرد استفاده می شود. آب گرم و با دمای بالا می تواند به بافت این لباس آسیب برساند.

• خز طبیعی

خز طبیعی هم مانند چرم طبیعی از پوست حیوانات برای تهیه و تولید آن استفاده می گردد. پیشنهاد ما این است که اگر به خز علاقه مندید از خز های مصنوعی استفاده کنید. برای شستن آن سعی کنید از مواد شوینده ای استفاده کنید که بقایای آن در بین خز ها باقی نماند مانند مایع ها و نرم کننده های لباس انتخاب خوبی می باشند. هنگام شستن بر روی پارچه چنگ نکشید و از فشار خود داری کنید این کار، باعث می شود تا خزهای لباستان کنده شوند. برای خشک کردن آن، هیچ گاه از وسایل گرمایشی مثل اتو و قرار دادن آن برروی شوفاژ یا بخاری استفاده نکنید. سعی کنید بعد از هربار پوشیدن، کت خز خود را در چوب رختی ها آویزان کنید. در هنگام نشستن با کت خزدار دقت کنید که برروی آن ننشینید. بهتر است موقع نشستن آن را از تن در آورده و آویزان کنید یا برروی دست خود بیاندازید.

◘ انواع بارانی

امروزه بارانی ها را در انواع مدل ها تولید می کنند. بارانی ها به دو دسته ی آستر دار و گرم و بدون آستر نیز تقسیم می شوند. دسته ی آستردار، کمی حالت کاپشن را دارند. در داخل این بارانی ها را با کمی خز یا آستر می پوشانند تا هنگام پوشیدن شما احساس گرما داشته باشید. اما در مدل بدون آستر، این مدل به حالت مانتو استفاده می شود. شما می توانید این مدل بارانی بدون آستر را به همراه انواع هودی ها و بافت ها بپوشید. شستن و نگهداری این مدل بارانی ها بسیار آسان می باشد. شستن آن ها بستگی به نوع پارچه بارانی شما دارد. اغلب با یک شویند ساده و بدون نیاز به فشار با دست یا لباسشویی شسته می شوند.

◘ کاپشن و پافر

برای شستن کاپشن و پافر پیشنهاد ما شستن با خشکشویی ها می باشد. چون اغلب کاپشن و لباس های مانند پافر که به حالت کاپشن هستند، هنگام خیس شدن بسیار سنگین می شوند. این سنگینی باعث می شود اگر شما بخواهید این لباس را با دست بشویید برایتان سخت باشد. برای شستشو به وسیله لباسشویی شما باید از آب سرد استفاده کنید و آب گرم لباسشویی را ببندید.

راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی4

◘ شال گردن و دستکش

یک عضو جدا نشدنی از ست لباس های زمستانه را می توان کلاه و شالگردن و دستکش ها دانست. البته در بین انواع دستکش ها می توان به دستکش های چرمی اشاره کرد که دوام بیشتری نسبت به دستکش های بافته شده دارند. دست کش های بافتنی و پارچه ای به دلیل اینکه شستشوی زیادی داده می شوند، خیلی زود به حالت شل در می آیند.

استفاده از کاور برای نگهداری لباس های زمستانه

یکی از مهمترین کارهایی که می توان برای حفظ و نگهداری لباس های زمستانه انجام داد این است که، در هنگام گرم تر شدن هوا، شما می توانید بعد از شستشوی این لباس ها آن ها را در کاور قرار داده و داخل کمد دیواری خود نگهداری کنید. این لباس ها به دلیل آن که کمتر پوشیده می شوند بهتر است در جای مناسب نگهداری شوند تا زمانی که به پوشیدن آن نیاز داشته باشید. البته باید دقت کنید که همین کاور ها نیز به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از آنها پارچه ای و برخی پلاستیکی هستند. که ما کاور های پارچه ای را به شما پیشنهاد می دهیم. کاور های پلاستیکی برای نگهداری لباس به این شکل عمل می کنند که اجازه نمی دهند هوا در بین لباس جریان داشته باشد. اگر از کاور پارچه ای استفاده کنید، لباس های شما بوی بدی نمی گیرند و شما بعد از درآوردن لباس ها از کاور دیگر نیازی به دوباره شستن آن ها ندارید.

راهنمای نگهداری از لباس های زمستانی1

روش های دیگری از نگهداری لباس

• اجتناب از انبار کردن لباس ها

قبل از اینکه از کاور برای نگهداری لباس های بافتنی استفاده کنید، دقت کنید که لباس ها حتما خشک باشند. یا در مکانی آن ها را نگهداری کرده باشید که به هیچ عنوان به آن ها رطوبت نمی رسد. رطوبت باعث پوسیدگی و از بین رفتن الیاف بافتنی شما می شوند. برای نگهداری از برخی الیاف که فکر می کنید ممکن است به مرور رنگ دهند می توانید درون یک حوله قرار دهید و بعد آن را درون کمد یا باکس های نگهداری لباس، نگهداری کنید.

• باکس های نگهدارنده لباس

امروزه باکس های پارچه ای تولید می شوند که می توان از آن ها برای جمع کردن بسیاری از انواع لباس ها استفاده نمود. شما می توانید به راحتی این باکس های لباس را در گوشه ی اتاق خود یا در کمد دیواری نگهداری کنید. این باکس ها از آن جایی که تولید شده از پارچه می باشند می توانند نگهدارنده ی بسیار خوبی برای انواع لباس های بافتنی و زمستانی شما باشند.

• بید زدگی

قبلا برای جلوگیری از بید زدگی لباس ها از نفتالین استفاده می شد. اما این ماده از آنجایی که بسیار خطرناک است دیگر از آن استفاده نمی شود. پس به جای آن از یک ماده ی کم ضررتر استفاده می شود. چوب سدر گزینه ی بسیار مناسبی می تواند باشد. برای این کار، شما باید چوب سدر را درون کاور پارچه ای لباس قرارداده و به طورکلی با لباس تماسی نداشته باشد. با استفاده از این چوب شما می توانید انواع حشرات و انگل ها را از پارچه لباس خود دور کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما سعی کردیم تا راه های مختلف نگهداری از لباس های زمستانه را آموزش دهیم. از آنجایی که لباس های زمستانه امروزه از تنوع بسیاری برخوردار هستند، طرز نگهداری آن ها نیز با هم متفاوت می باشد. راه های زیادی وجود دارد تا بتوانید یک لباس را برای مدت زمان زیادی بپوشید و در عین حال نو نگهداری کنید. یکی از این راه ها در طرز اتو کشیدن صحیح پارچه ها بود که در مقاله " آموزش کامل اتو کردن انواع لباس ها " بطور مفصل به اتوکشیدن انواع لباس ها پرداخته ایم. و دوم اینکه اگر می خواهید برای مدت زمان زیادی لباس ها را در جایی نگهداری کنید، باید در کاورها یا حوله های پارچه ای نگهداری شوند. با این کار لباس های شما بوی نامطبوعی نخواهند گرفت. فروشگاه اینترنتی پادمیرا از بهترین و معتبرترین فروشگاه های لباس زنانه و مردانه می باشد که شما می توانید با توجه به فصل، اقدام به خرید انواع لباس بافتنی زنانه، ژاکت زنانه و پلیور، شالگردن و کلاه دخترانه، مانتو زنانه، شومیز زنانه، تیشرت نخی دخترانه و.... نمایید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/