gif
gif mobile
تفاوت ژیله و جلیقه چیست؟

تفاوت ژیله و جلیقه چیست؟

1402/5/21 آموزش

صنعت پوشاک زنانه و مردانه روز به روز در حال پیشرفت است. صنعت مد در تلاش است تا تغییراتی را در لباس هایی ایجاد کند که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و آن را به لباس مناسب برای استفاده در این دوره تبدیل کند. اگر قصد خرید ژیله و جلیقه دارید می توانید به پادمیرا سایت خرید لباس زنانه مراجعه کنید و از کیفیت عالی و قیمت مناسب بهره مند شوید. در این مقاله ما سعی داریم به تفاوت های بارز میان ژیله و جلیقه زنانه و مردانه بپردازیم و موارد استفاده از آن ها را به طور کامل شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه ژیله و جلیقه

از آن جایی که اطلاعات درستی از طراحی اولین جلیقه ها وجود دارد، احتمال می دهیم که این لباس در ابتدا به حالت ردا بوده و بلندای آن تا زانو می رسیده است. این لباس فقط توسط مردان و در حدود قرن 17و 18میلادی در فرانسه استفاده می شده است. بعد از مدتی این لباس وارد انگلستان و بعد به صنعت مد و فشن راه یافت. استفاده از این لباس در ابتدا مربوط به طبقه اشراف و ثروتمندان بود، اما به تدریج در دسترس همه ی افراد قرار گرفت.

ژیله چیست؟

یک پوشاک مردانه و زنانه پرمصرف است، که بیشتر در فصل سرما از آن استفاده می کنند. پارچه مورد استفاده در ژیله، پلی استر می باشد که ظاهری مانند کاپشن یا پافر، اما بدون آستین را دارند. این مدل لباس در انواع متفاوت بسیاری تولید می شوند. از جمله مدل های متفاوت آن، ژیله با طرح بافت است که به صورت بدون آستین و برروی لباس پوشیده می شود. ژیله ها با طراحی بافت، وزن سبک تر و ظریف تری دارند.

تفاوت ژیله و جلیقه چیست؟

جلیقه چیست؟

در تعریف جلیقه اینطور می توان گفت که نسبت به ژیله از بافت پارچه بسیار نازک تری برخوردار است. این جلیقه های مردانه اغلب در زیر انواع کت و شلوار های مردانه و زنانه مجلسی استفاده می شود. جلیقه عملا گرمایی ندارد و به همین علت نیز فقط برای مراسم های رسمی از آن ها استفاده می شود. این جلیقه ها معمولا برروی لباس ها و پیراهن های مردانه و زنانه پوشیده می شوند.

جلیقه و ژیله مردانه

• طراحی جلیقه مردانه

جلیقه مردانه تنوع بسیاری دارد اما اکثرا تفاوت های آن ها در قسمت یقه و یا جیب می باشد. در برخی از مدل ها نیز از ناحیه کمر در قسمت پشت لباس از دکمه یا سگک برای زیبایی بیشتر استفاده می شود. در قسمت جلویی لباس دارای دکمه می باشد. تعداد دکمه های آن در تعداد مختلف می باشد. در برخی از موارد سه دکمه و برخی دیگر چهار دکمه طراحی شده اند. جلیقه های چهار دکمه رسمی تر هستند.

• جنس جلیقه مردانه

برای انتخاب جلیقه مردانه مناسب فصل خود سعی کنید به دنبال جنس پارچه جلیقه تولید شده باشید. از جمله پارچه هایی که در تهیه جلیقه مردانه به کارمی روند کتان، پنبه می باشند. برخی از جلیقه ها نیز حالت پشمی دارند به همین علت در روز های سرد سال مخصوصا در فصل پاییز و زمستان پوشیده می شوند.

• کاربرد جلیقه مردانه

همانطور که گفتیم جلیقه یک کلمه فرانسوی است. پوشیدن جلیقه اغلب برای مراسم های کاملا رسمی، مانند عروسی یا مراسم های کاری انجام می شود. می توان جلیقه مردانه را به همراه یک پیراهن مردانه ساده پوشید.

تفاوت ژیله و جلیقه چیست؟1

• کاربرد ژیله مردانه

مهم ترین کاربرد ژیله، گرم نگهداشتن بدن در برابر سرما می باشد. اغلب این لباس به دلیل استفاده از آستر و پشم در دوخت آن باعث نگه داشتن گرمای بدن شما می شود و در نتیجه شما را گرم نگه می دارد. ژیله در انواع رنگ و طرح تولید می شود و شما می توانید آن را به همراه بافت های مردانه و ژاکت استفاده کنید.

• جنس ژیله مردانه

همانطور که گفتیم طراحی دوخت و پارچه استفاده شده در ژیله مردانه تفاوت چندانی با کاپشن ندارد. به همین سبب پارچه ها از جنس یکسانی می باشند. از جمله پارچه های استفاده شده در تولید ژیله مردانه، پارچه شمعی ضد آب، چرم، کتان می باشند که همگی این موارد در کنار داشتن آستر می توانند کارایی بسیار بالایی در فصل سرما داشته باشند.

• طراحی ژیله مردانه

ژیله مردانه به نسبت اندازه کاپشن کمی تنگ تر و کوتاه تر است. در طراحی یقه ژیله باید گفت که، اغلب از یقه هفت برای تولید آن استفاده می شود. در قسمت رویی ژیله مردانه، نوعی طراحی راه راهی وجود دارد که به صورت دوخته شده می باشد. ژیله های مردانه معمولا در رنگ های متنوعی تولید می شوند.

جلیقه و ژیله زنانه

شاید در گذشته این تصور وجود داشت که برخی از لباس ها، تک جنسیتی هستند و جنس مخالف امکان پوشیدن آن را ندارد. اما امروزه با باز شدن پای صنعت مد به زندگی روزمره انسان، پوشیدن لباس های تک جنسیتی یک امر عادی به نظر می آید. برای مثال جلیقه ها در ابتدای تاریخ توسط مردان استفاده می شده است اما امروزه با تغییر و تحولاتی که در آن صورت گرفته، شما می توانید این جلیقه ها را در کنار لباس های زنانه نیز مشاهده کنید.

تفاوت ژیله و جلیقه چیست؟2

◘ طراحی جلیقه زنانه

جلیقه های زنانه از رنگ و طراحی های بیشتری برخوردار هستند. برای مثال شما می توانید نمونه هایی از جلیقه های جین را که در کنار پیراهن های اسپرت توسط نوجوانان پوشیده می شوند، مشاهده کنید. مدل دیگری از جلیقه های زنانه وجود دارد که در سایز و اندازه تقریبا یکسانی تولید می شوند.

◘ طراحی ژیله زنانه

قد و اندازه ژیله زنانه معمولا تا کمر می رسد. البته در طراحی ژیله زنانه کمی تغییر و تحول صورت گرفته است. شما در اندازه های متفاوتی نیز در بازار می توانید ژیله های زنانه را مشاهده کنید. این پوشش زنانه می تواند انتخاب مناسبی برای روی مانتو باشد. یا اگر ژیله از اندازه بلندتری برخوردار است با یک بافت آستین دار که با رنگ ژیله نیز متناسب باشد می تواند به شما استایل خوبی بدهد. از این مدل ژیله ها معمولا به عنوان مانتو استفاده می شود.  

◘ کاربرد جلیقه زنانه

در قسمت کاربرد ژیله زنانه، این موضوع کاملا واضح است کاربردی مشابه با ژیله مردانه دارد. اما در مورد جلیقه زنانه نمی توان این طور گفت. امروزه بانوان خیلی کم از این نمونه جلیقه های رسمی استفاده می کنند. اما بیشترین کاربرد آن ها در مجالس و مهمانی ها می باشد. 

تفاوت ژیله و جلیقه چیست؟3

فرق ژیله و جلیقه

تا اینجا به موارد زیادی به عنوان تفاوت این دو صحبت شد. اما در ادامه قصد داریم به یک جمع بندی از تفاوت های اصلی بین ژیله و جلیقه بپردازیم. با ما همراه  باشید.

1- کاربرد ژیله و جلیقه

مشخصا استفاده از جلیقه زنانه یا مردانه، برای مکان های کاملا رسمی است. برای مثال مهمانی های کاری گزینه بسیار خوبی برای استفاده از جلیقه می باشد. اما موارد استفاده ژیله معمولا بیشتر است شما می توانید از آن در مکان های عمومی استفاده کنید. ژیله بیشتر در فصل سرما مورد استفاده قرار می گیرد.

2- طراحی ژیله و جلیقه

در طراحی دوخت ژیله و جلیقه تفاوت های بسیاری موجود است. ژیله زنانه و مردانه معمولا دارای زیپ در قسمت جلویی لباس می باشد. اما در طراحی جلیقه از دکمه استفاده می کنند. در قسمت طراحی یقه ژیله دوخت یقه هفت را مشاهده می کنید و در طراحی جلیقه بیشتر یقه گرد را مشاهده می کنید.

3- جنس ژیله و جلیقه

اغلب ژیله های تولید شده در بازار، از پلی استر به همراه آسترهای ضد آب تولید می شوند که برای استفاده در هنگام بارندگی یا سرما تا حدی مناسب باشند. اما جنس پارچه هایی که جلیقه از آن تهیه می شود معمولا کتان و پنبه می باشند.

شباهت ژیله و جلیقه چیست؟

ژیله و جلیقه زنانه و مردانه از شباهت زیادی برخوردار نیستند. شاید تنها شباهت آن ها را می توان در نداشتن آستین دانست. نبود آستین در طراحی لباس، در موارد دیگری مانند پافر ها نیز مشاهده شده است.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، ژِیله و جلیقه به طور کلی دارای تفاوت های بسیاری هستند و شباهت های بسیار کمی با هم دارند. کاربرد های این دو کاملا با هم متفاوت است. جلیقه یک استایل کاملا رسمی است و ژیله استایل اسپرتی را به شما می دهد. در رنگ بندی نیز شما تنوع رنگی را در جلیقه نمی توانید مشاهده کنید. برای مشاهده مدل های متنوع ژیله و جلیقه زنانه و مردانه می توانید به سایت فروشگاه پادمیرا مراجعه نمایید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/