gif
gif mobile
9 نکته اصولی شستشو و نگهداری لباس های دورس که نمی دانستید

9 نکته اصولی شستشو و نگهداری لباس های دورس که نمی دانستید

1402/7/22 آموزش

دورس زنانه ازجمله لباس های پرطرفدار در بین جوانان برای روزهای سرد سال می باشد. دورس جنسی از پارچه است ولی در عموم به نام نوعی از لباس شناخته شده است. اما این پارچه ی پرطرفدار به دلیل اینکه بیشتر از پنبه در ترکیبات اصلی خود استفاده نموده است، باید با نحوه ی شستشو و نگهداری آن کاملاً آشنا باشید تا بتوانید به مدت طولانی از آن استفاده نمایید. پادمیرا یکی از متنوع ترین فروشگاه های عرضه ی لباس زنانه، مردانه و بچگانه در شمال کشور می باشد. برای تماشای محصولات متنوع و خرید پوشاک زنانه پادمیرا اینجا کلیک نمایید. ما در این مقاله آموزش شستشو و نگهداری لباس های دورس را برای شما آورده ایم. تا انتها ما را دنبال کنید.

دورس چیست؟

دورس زنانه را در مقاله ی "پارچه ی دورس چیست؟" با همه ی آنچه که درباره ی دورس باید بدانید به طور کامل توضیح دادیم و درباره ی انواع آن صحبت کردیم. اما ابتدا گذری کوتاه خواهیم داشت به موضوع پارچه ی دورس چیست؟
پارچه دورس نوعی پارچه ی ضخیم بافته شده در دسته پارچه های تریکو می باشد که با ماشین های گردباف بافته می شود. قسمت داخلی پارچه دورس از جنس پنبه و حالت کُرکی شکلی دارند که این کُرک ها در واقع تار و پودهای پشت پارچه هستند که در تراکم بالا روی هم قرار گرفته اند. قسمت بیرونی یا روی پارچه دورس از جنس های دیگری مانند پنبه، پلی استر، لاکرا و... بافته می شود. میزان استفاده از پنبه، پلی استر و لاکرا و نوع نخ استفاده شده در تولید آن تعیین کننده نوع پارچه لباس دورس است و از معروف ترین آن ها می توان به دورس سه نخ اشاره کرد.

نکات مهم مراقبت از لباس های دورس

دورس زنانه به دلیل اینکه حالت اسپرت و راحتی دارد، اغلب جوانان از لباس هایی با این جنس مانند هودی در فصل سرما برای محافظت از خود در برابر هوای سرد، بیشتر استفاده می نمایند. به همین دلیل است که دورس به عنوان یک پارچه ی جوان پسند و پرطرفدار پاییزه شناخته می شود. البته این پارچه با ضخامت های گوناگونی تولید می گردد و می توانید در زمستان نیز از آن ها استفاده کنید. دورس ها به دلیل این که از الیاف نخ و پنبه خیلی بیشتر در ترکیبات خود استفاده می کنند، نیاز به مراقبت بیشتری نیز دارند. راهنمای شستشوی لباس های دورس به شما کمک می کند تا با مراقبت اصولی از دورس مورد علاقه ی خود، بتوانید آن ها را در مدت زمان بیشتری استفاده کنید و همین موضوع سبب می گردد تا در هزینه های مالی صرفه جویی کرده و باعث کاهش هزینه های خود شوید. اما بیش از آن که نیاز به دانستن روش های شستشوی لباس های دورس داشته باشید، باید یکسری نکات را در جهت مراقبت از دورس بدانید. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- از شستن مداوم لباس های دورس خود دست بردارید

شستشوی لباس دورس از نظر بسیاری از افراد ممکن است کاری ساده به نظر برسد و هر بار که از بیرون بر می گردند بلافاصله لباس دورس خود را به درون ماشین لباس شویی می اندازند تا همیشه تمیز و خوش بو باشد. درست است که رعایت بهداشت کار بسیار خوبیست و شستشوی لباس های پرمصرف به صورت روزانه یکی از روش های رعایت بهداشت فردیست، اما بهتر است دقت کنید در این کار زیاده روی نداشته باشید. چرا که شستن بیش از حد لباس ها می تواند بر بافت آن ها تأثیر بگذارد.
شستشوی دورس بهتر است پس از هر 5 الی 6 بار پوشیدن لباس انجام شود. به این دلیل که اولاً دورس چون از نخ و پنبه استفاده کرده است در اثر شستشوی بیش از حد و دائم دچار تغییر رنگ می شود و به بافت و تار و پود آن آسیب وارد می گردد. دوماً دورس از جمله لباس هاییست که بیشتر به عنوان لباس رویه استفاده می شود و شما همیشه در زیر آن یک تیشرت یا بلوز نازک تر می پوشید. پس اگر نگران رعایت بهداشت فردی هستید می توانید تیشرت یا بلوز نازکی که هر بار در زیر هودی یا دورس خود می پوشید را بشویید. با این کار دورس شما در مدت زمان طولانی تری کیفیت اولیه خود را خواهد داشت و از پوشیدن آن لذت می برید.

2- از تکنیک پشت و رو کردن لباس استفاده کنید

یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین روش های شستشوی لباس های دورس با ماشین لباس شویی اینست که لباس خود را پیش از گذاشتن داخل ماشین پشت و رو کنید. برعکس کردن یا پشت و رو کردن لباس یکی از تکنیک های شستشو برای لباس های حساس و مهم است. در حقیقت با پشت و رو کردن لباس شما باعث می شوید تا قسمت رویه ی آن با سایر لباس ها، تماس و در نتیجه ساییدگی کمتری داشته باشد. این کاهش ساییدگی باعث آسیب کمتر به بافت پارچه و کرک نشدن پیش از موعد می شود.

3- زیپ و بند لباس دورس خود را ببندید

در مورد شستشوی لباس دورسی که زیپ دار می باشد، بهتر است ابتدا پیش از شستشوی دورس، زیپ آن را ببندید و سپس لباس را پشت و رو کرده و بعد داخل ماشین قرار دهید. این کار دو مزیت دارد: یکی پشت و رو کردن دورس باعث ساییدگی و تماس کمتر با سایر لباس ها می شود و دیگری آن که زیپ باعث آسیب به سایر لباس ها نمی شود. زیپ لباس ها به دلیل اینکه فلزی هستند و شاید یک قسمت تیزی یا بیرون زدگی در آن ها داشته باشد، ممکن است به لباس های نازک تر و ظریف تر آسیب بزنند و یا با گیر کردن به قسمت های مختلف لباس ها باعث گره خوردن با بقیه شوند.
بسیاری از لباس های دورس مانند دورس زنانه دارای بندهایی در قسمت کلاه، یقه یا برخی در پایین لباس می باشند. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از شستشوی لباس های این چنینی، بند لباس به سمت داخل رفته و برای بیرون کشیدن آن به دردسر افتاده باشید. برای جلوگیری از این مشکل یک راه حل بسیار ساده وجود دارد؛ پیش از آن که لباس را به داخل ماشین بیاندازید، بندها را به هم گره بزنید. به همین راحتی از اتفاقات بعدی جلوگیری خواهید کرد.

4- شستشوی لباس دورس با لباس های هم رنگ

برای شستشوی پارچه دورس به دلیل اینکه بیشتر از جنس نخ و پنبه هستند بهتر است که آن ها را با لباس های هم رنگ خود بشویید. البته این موضوع در مورد تمامی لباس ها صادق است و برای این که لباس های رنگی دچار ترکیب رنگ نشوند، بهتر است که با لباس های هم رنگ خود شسته شوند. اما در مورد لباس هایی با پارچه دورس تأکید بر این امر بیشتر است چرا که دورس با الیاف نخ و پنبه دارای قابلیت جذب بیشتری از رنگ های لباس ها می باشد و ممکن است ظاهر لباس شما در اثر شستن با سایر رنگ ها مانند روز اول نباشد. پادمیرا با ارائه ی انواع لباس های دورس زنانه، یکی از معتبرترین فروشگاه های عرضه ی پوشاک زنانه در شمال کشور می باشد.

5- ماشین لباس شویی را بیش از حد پر نکنید

نکته ی دیگری که باید مد نظر قرار دهید اینست که برای ایجاد اصطحکاک کمتر بین لباس ها، از پر کردن بیش از حد ماشین لباس شویی خودداری کنید. همیشه سعی کنید اول لباس ها را کاملاً از هم باز کنید و به صورت حجیم داخل ماشین بگذارید و به اندازه ای لباس پر کنید که کمی فضای خالی داخل ماشین لباس شویی برای حرکت بهتر لباس ها وجود داشته باشد. با این کار علاوه بر تماس کمتر لباس ها با یکدیگر، هرکدام از آنها بهتر شسته می شوند. این موضوع در خصوص لباس های دورس مهم تر جلوه می کند.

6- حتماً از آب سرد استفاده کنید

یکی از اصول مهم در نگهداری لباس دورس، روش شستشوی دورس می باشد. استفاده از آب سرد در شستشوی دورس یکی از همین راه هاست که اغلب فروشنده ها پس از خرید دورس زنانه این موضوع را گوشزد می نمایند. اما دلیل آن چیست؟ واضح است که در الیاف پارچه دورس از ترکیبات کشی استفاده شده است. خصوصاً در قسمت کشباف لباس دورس، کاملاً پارچه کشی می باشد. هر پارچه ای که قابلیت کشسانی بالایی داشته باشد در مواجهه با آب داغ شل شده و ظاهر و کیفیت اولیه ی خود را نیز از دست می دهد. در خصوص لباس دورس نیز برای شل نشدن و از شکل نیافتادن لباس، بهتر است از آب سرد هنگام شستشوی لباس دورس استفاده کنید.
نکته ی دیگری که درباره شستن لباس با آب داغ باید بدانید اینست که، آب داغ باعث تحریک رنگ الیاف ها شده و آن ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده و حتی باعث رنگ پریدگی یا بهم ریختگی می کند. ضمن این که آب داغ در الیافی مانند نخ و پنبه می تواند سبب آب رفتگی بیش از حد نیز شود. پس با شستن لباس های خود با آب سرد باعث شاداب و خوش رنگ ماندن لباس های مورد علاقتان شوید.

7- عدم استفاده از شوینده های قوی

شستشوی پارچه دورس به راحتی و با یک شوینده ی ساده امکان پذیر است. پارچه ی دورس به دلیل خاصیت تطبیق پذیری که دارد، باعث می شود تا هم زود کثیف شود و هم خیلی راحت و آسان امکان تمیز کردن را با یک شوینده ی ساده به شما می دهد. در واقع می توان این ویژگی را جزو مزایای پارچه ی دورس دانست و لکه بری مشکلی که برای بسیاری از پارچه ها با آن درگیر می شویم، در این جنس پارچه به سادگی امکان پذیر است. ضمن این که، انتخاب شوینده ی مناسب می تواند عمر دورس زنانه ی شما را بیشتر کند. شوینده های قوی، تأثیر بسیار زیادی بر روی الیاف پارچه می گذارند و اگر الیاف لطیفی مثل پنبه، ابریشم یا پشم باشد، به سرعت از بین رفته و دچار آسیب دیدگی و تغییر رنگ می شوند. برای انتخاب شوینده ی درست، بهتر است از فروشنده ی لباس سوال کنید و یا از خشک شویی ها نیز می توانید برای این موضوع کمک بگیرید.

8- در صورت امکان، شستشو با دست

شستشوی لباس دورس اگر چه با رعایت نکات گفته شده، داخل ماشین لباس شویی ممکن است آسیبی به بافت پارچه وارد نکند، اما برای ماندگاری بهتر و بیشتر لباس دورس، بهتر است این جنس لباس ها را با دست و با چنگ زدن های کم انجام دهید. دقت کنید که اگر لباس خود را به شدت چنگ بزنید، ممکن است آسیبی بیشتر از شستشوی با ماشین لباس شویی به لباس خود وارد کنید. اما اگر به صورت ملایم آن ها را بشویید اتفاقی برای لباس مورد علاقتان نمی افتد.

9- خشک کردن اصولی

راهنمای شستشوی لباس های دورس با روش صحیح خشک کردن آن به پایان می رسد. برای خشک کردن این جنس لباس ها نباید آن ها را در معرض گرمای خشک کن ماشین لباس شویی قرار دهید. دلیل آن را هم گفتیم که گرمای زیاد می تواند بر بافت و رنگ پارچه تأثیر بگذارد و به آن آسیب بزند. برای خشک کردن اصولی لباس های دورس پس از شستن، یا با ماشین لباس شویی یا با دست، به وسیله ی یک حوله آب اضافی آن را بگیرید و سپس بر روی یک سطح صاف و به دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید.
دقت کنید که دورس زنانه یا مردانه، فرقی ندارد، پس از شستن چون دارای رطوبت و آب زیادی هستند، از وزن بالایی برخوردار می باشند. پس آویزان کردن یک لباس دورس خیس کاری اشتباه است. چرا که باعث کشیدگی و از فرم افتادن و گشاد شدن لباس می شود. بهتر است پس از گرفتن آب اضافی، آن را بر روی یک سطح صاف پهن کنید تا کاملاً خشک شود. فقط حواستان باشد که باید زود به زود جهت آن را تغییر دهید تا همه ی قسمت های لباس کاملاً خشک شوند.

جمع بندی

دورس زنانه از جمله لباس های گرم و مورد علاقه ی قشر جوان هر جامعه ایست که برای فصول سرد سال مورد استفاده قرار می دهند. اما این لباس های زیبا و جذاب روش شستشو و نگهداری خاص خود را دارند که برای ماندگاری بیشتر لباس باید با آن ها آشنا باشید. پادمیرا یکی از بزرگترین فروشگاه های عرضه دورس زنانه در کشور می باشد که شما می توانید با بررسی قیمت دورس زنانه با خیال راحت از فروشگاه اینترنتی پادمیرا خرید خود را انجام دهید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/