gif
gif mobile
همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم

1401/9/1 آموزش

برزنت چیست؟ شاید بسیاری از شما ندانید که پارچه ی برزنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برزنت نوعی از پارچه است و برای زمانی که به یک محافظ پارچه ای نیاز داریم از آن استفاده می کنیم. اما ما در تیم پژوهشی پادمیرا قصد داریم خیلی بیشتر از این یک خط به توضیح برزنت بپردازیم و شما را کاملاً با پارچه برزنتی آشنا کنیم. پارچه برزنت چیست؟ کاربرد پارچه برزنت چیست؟ انواع برزنت کدام است؟ بهترین نوع برزنت چیست؟ این ها سوالاتی ست که می خواهیم در این مقاله به آن ها بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه پادمیرا مگ باشید.

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم1

برزنت چیست؟

پارچه ی برزنتی نوعی پارچه ی مقاوم در شرایط سخت است که از ترکیب الیاف طبیعی و پنبه با مواد پلیمری، پلاستیکی، پلی استر و با روکش پارافین یا پورتان و یا پلاستیک ساخته می شوند. در تولید این پارچه ها از نخ های چند لایه استفاده می گردد که طبیعتاً هرچه تعداد لایه های نخ بیشتر باشد میزان ضخامت و محکمی پارچه بیشتر می شود. به دلیل این که کیفیت و استحکام پارچه برزنتی اولویت اول تولیدکنندگان است، برای زیباشدن و شکیل شدن آن کاری انجام نگرفته است و بیشتر سعی شده طرح این نوع پارچه ساده و تمرکز فقط روی مقاومت آن باشد. پارچه برزنتی همان طور که گفته شد برای شرایط سخت طراحی و تولید شده است و می توان گفت که یک پارچه ی مستحکم و منعطف است و ضد آب، ضد حرارت، ضد حریق، ضد الکتریسیته و آنتی باکتریال می باشد. همچنین مقاوم در برابر آفتاب، وزش باد، وزن زیاد، سایش، پوسیدگی و حتی اجسام تیز نیز می باشد. این پارچه ها قابلیت تبادل هوا را نیز دارند و در برابر رطوبت و انواع مایعات مختلف بوی بد نمی دهند.
برزنت چیست؟ تا اینجا گفتیم که برزنت یک پارچه ی مقاوم و مستحکم برای شرایط سخت طراحی و تولید شده است. اما بد نیست بدانید که برزنت یک پارچه ی چهار فصل است و همین خصوصیت آن باعث شده تا طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد. چهار فصل بودن آن به این دلیل است که به خاطر نوع الیاف بکار رفته در آن به راحتی در گرمای تابستان منبسط و در سرمای زمستان منقبض می شود و ساختار و بافت پارچه به هیچ عنوان آسیبی نمی بیند. به همین علت از پارچه برزنتی به عنوان یک پوشش مناسب در تجهیزات سنگین کارخانجات و صنایع نظامی استفاده می گردد. پارچه برزنتی را برای این که بتوان بیشتر از آن استفاده و بهره برداری کرد پس از تولید این پارچه ها در کارخانجات نساجی با کمک گرفتن از مواد مخصوص وینیل و یا چرم مصنوعی و همچنین پلی اتیلن آن ها را پوشش می دهند تا کاملاً ضد آب شده و بتوان از این پارچه استفاده های بیشتری برد. در پوشش دهی پارچه برزنتی با این مواد می ‌توان پارچه ها را به صورت یک رو و یا دو رو تهیه کرد که از پارچه های یک رو به عنوان سایبان، محافظ و کاور اتومبیل و مواردی از این قبیل استفاده می شود. اما از پارچه هایی که به صورت دو رو با این مواد پوشش داده می شوند بیشتر در شرایط سخت آب و هوایی استفاده می‌ کنند، زیرا مقاومت بالاتری در برابر عوامل جوی سخت مانند باد و طوفان های شدید دارد.

»» برای خرید شلوار جین زنانه از فروشگاه اینترنتی پادمیرا لطفاً اینجا کلیک کنید.

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم

کاربرد پارچه برزنت چیست؟

پارچه برزنتی را در قسمت قبل کاملاً معرفی کردیم و در مورد میزان مقاومت و استحکام بودن آن صحبت کردیم. اما در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم این پارچه ی مستحکم و مقاوم که در هر شرایطی ساختار و بافت خود را حفظ می کند و نقش محافظ را به خوبی ایفا می کند، در کجا و برای چه کارهایی کاربرد دارد و اساساً موارد مصرفی پارچه برزنتی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این پارچه بسته به نوعی که تولید می شود مصارف گوناگونی دارد که ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ابتدا می خواهیم با انواع پارچه برزنتی که بیشتر مورد مصرف قرار دارند آشنا شویم و سپس موارد کاربرد هرکدام از آن ها بررسی کنیم. با ما باشید.

انواع پارچه برزنتی و کاربرد آن ها

1- برزنت شمعی
2- برزنت نسوز

3- برزنت کانتینری

1- برزنت شمعی

پارچه برزنتی با نام برزنت شمعی یکی از معمول ترین و مرسوم ترین نوع پارچه های برزنتی ست که در بیشتر نقاط دنیا آن را می شناسند و مورد مصرف عامه ی مردم قرار دارد. این نوع پارچه برزنتی از جمله پارچه های شبه پنبه ای قدیم است اما تفاوتی که با برزنت های قدیمی دارد این است که بافت آن از جنس پلی استر، پلی اتیلن و کرباس می باشد. مهم ترین خصوصیت برزنت شمعی ضد آب بودن آن است و به دلیل جنس ضخیم و حتی تا حدی خشن، نفوذناپذیری و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و دمای بالا و آفتاب دارد. این نوع برزنت با توجه به میزان مقاومت و استحکامی که در برابر عوامل طبیعی چون بارندگی و طوفان از خود نشان می دهد به لحاظ قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه است.

کاربرد:

با توجه به اینکه این پارچه های ضد آب در برابر رطوبت و دمای نسبتاً بالای هوا مقاوم هستند، در مکان هایی که آب و هوای مرطوب و ماه های پرباران زیادی دارند، یا تابستان های بسیار گرمی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با برخی از این کاربردها آشنا می شویم:

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم6

• چادر مسافرتی

این پارچه ها که به آن ها پارچه برزنت چادری نیز می گویند، در صورت یک لایه بودن، به راحتی جمع شده و کم حجم می شوند. این خصوصیات به همراه سبک بودنشان کابرد زیادی در دوخت چادرهای مسافرتی دارند. همچنین بهترین پارچه برای چادرهای مسافرتی است زیرا از نور خورشید جلوگیری می کند و همچنین از ورود باران و تغییرات دمایی به داخل چادر جلوگیری خواهد کرد.

• لباس های ورزشی

ضخامت و وزن سبک پارچه برزنتی شمعی در کنار ضد آب بودنش گزینه ی مناسبی برای تولید لباس های ورزشی مانند بادگیرهای ورزشی می باشد. بادگیر ورزشی یکی از لباس های مناسب فصول مختلف سال و همان طور که از نامش پیداست بسیار مناسب برای ورزش کردن است. دلیل آن هم اینست که ورزشکاران با پوشیدن لباس هایی از جنس بادگیر ورزشی هنگام تعریق لباس به بدنشان نمی چسبد و ضمن این که باعث سرماخوردگی و سرد شدن بدن نمی گردد.

• لباس و روکش مخصوص بیمارستان

پارچه برزنتی شمعی از مدل های چند لایه و ضخیم گزینه ی بسیار مناسبی برای مصارف بیمارستانی می باشد. این نوع پارچه ها معمولاً به دلیل آنتی باکتریال بودنشان و ضخامتی که دارند برای تهیه روکش تخت بیماران در بیمارستان و همچنین لباس های مخصوص اتاق عمل استفاده می گردند.

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم3

• روکش کانتینر و ترانزیت

کانتینرها و ترانزیت ها دائماً در حال جا به جایی و سفر کردن هستند و به شدت در معرض آب و هواهای مختلف قرار می گیرند. از این رو باری که داخل آن ها قرار دارد ممکن از در برابر باران، آفتاب و گرمای خورشید از بین برود یا کیفیت خود را از دست بدهند. پس به یک کاور مستحکم و مقاوم به عنوان روکش بار کانتینر نیاز هست تا از بار آن محافظت کند. پارچه برزنتی شمعی برای شما این کار مهم را انجام می دهد.

• روکش ماشین

ماشین ها به دلیل این که در طول روز ممکن است مدت زمان زیادی را در فضای آزاد باشند و مالک خودرو نتواند آن را در یک فضای پوشیده پارک کند، پس طبیعتاً در معرض نور خورشید و یا زیر بارش باران قرار می گیرند. در این زمان خاصیت ضد آب و ضد آفتاب بودن پارچه برزنتی شمعی به کمک شما می آید و شما می توانید با تهیه کاور برزنتی شمعی مانع آسیب دیدن ماشین خود در برابر آفتاب و باران شوید.

• روکش کولر آبی

در شهرهایی که آب و هوای خشکی دارند اغلب از کولر آبی برای خنک کردن فضای ساختمان استفاده می کنند. یکی از راه های استفاده ی بهینه از کولرهای آبی، قرار دادن روکش بر روی آن ها در برابر آفتاب و نور خورشید می باشد. با این کار شما باعث خنک ماندن کولر و در نتیجه دریافت هوای مطبوع از دریچه کولر می باشید. همچنین این روکش ها برای محافظت از کولر در برابر بارندگی ها شدید نیز بسیار مورد مصرف قرار دارند. از پارچه برزنتی شمعی می توانید روکش های مناسبی برای کولر آبی خود تهیه کنید.

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم2

• کیف و ساک دستی

انعطاف پذیری ازجمله خصوصیات پارچه برزنتی شمعی گفته شده است. این ویژگی مهم باعث شده تا پارچه برزنتی قابلیت چاپ طرح های مختلف روی آن وجود داشته باشد. به همین جهت از این پارچه ها برای تولید انواع کیف های دستی و ساک های خرید استفاده می گردد.

• سایه بان

پارچه برزنتی شمعی به دلیل انعطاف پذیری بالا یک انتخاب بسیار عالی برای استفاده در سایه بان ها می باشد. شما با کمک این نوع پارچه می توانید سقف آلاچیق خود را صرف نظر از مدل آن به راحتی روی آن سایه بان قرار دهید و از فضای آزاد لذت ببرید.

• ساخت لانه برای حیوانات

کلیه ی ویژگی ها و خصوصیاتی که از پارچه برزنتی شمعی نام برده شد، این امکان را به شما می دهد که بتوانید از خصوصیات آن جهت ساخت لانه برای حیوانات بهره ببرید. شما می توانید با استفاده از این نوع پارچه سرپناه خوبی برای حیوانات نگهبان خود بسازید.

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم5

2- برزنت نسوز

پارچه برزنتی با نام برزنت نسوز چنانچه از نام آن پیداست برزنت نسوز در برابر آتش مقاوم بوده و از الیافی ساخته شده که قابلیت مقاومت در برابر آتش را دارد. این پارچه ها با نام های برزنت ضد حریق و سرامیکی نیز شناخته می شوند. در صنایع مختلف نیاز به پارچه ای با مقاومت بالا در برابر حرارت و شعله های آتش حس می شد تا زمانی که این محصول عرضه شد و مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت. الیاف به کار رفته برای تولید برزنت نسوز فایبرگلاس و فایبر سرامیک است و تحمل دما تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد را دارد. به دلیل گوناگونی مواد به کار رفته و تعداد لایه ها در تولید این نوع پارچه از تنوع بالایی بنا به نیاز صنایع و اشخاص برخوردار می باشد. پارچه برزنتی نسوز انواع مختلفی دارد که در ادامه به ذکر مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت. ازجمله:

◘ فایبرگلاس

برای تولید این برزنت فایبرگلاس و رزین را با یکدیگر ترکیب می کنند. با ترکیب این دو ماده خاصیت هایی نظیر استحکام کشسانی بالا علاوه بر ضد حریق بودن آن افزوده می شود که باعث می شود تا توانایی تحمل اجسام سنگین را هم داشته باشد.

◘ سیلیکونی

در این پارچه ها از الیاف سیلیکون و فایبرگلاس استفاده می شود. از این محصول برای انواع پرده ها و درب های ضد حریق استفاده می شود.

◘ آزبست

این پارچه که با نام برزنت سفید نیز معروف است، جزو قدیمی ترین پارچه های نسوز بازار بوده و برای تولید آن از الیاف طبیعی آزبست که همان نام دیگر پنبه نسوز است استفاده می شود. در مشاغلی که با آتش سر و کار دارند نظیر آتش نشانی برای تولید لباس های ضد حریق از آن بهره برده می شود.

◘ فویلدار

وقتی یک لایه فویل آلومینیوم به برزنت های فایبرگلاس اضافه شود به آن برزنت فویلدار می گویند. احتمالاٌ شما هم سلول های خورشیدی که در بعضی از مکان ها نصب شده اند را دیده اید و برایتان سوال شده که جنس آن ها از چه چیزی می باشد. برای ساخت انواع این سلول ها از برزنت های فویلدار استفاده می شود.

◘ تفلون دار

چنانچه روی پارچه فایبرگلاس یک لایه تفلون کشیده شود، پارچه های نسوز تفلون دار تولید می شود. از این محصولات در صنایع هوایی استفاده می شود.

کاربرد:

از آنجایی که این پارچه ها از تنوع بالایی برخوردار هستند کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف داشته اند. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- عایق کردن قالب های ریخته گری

- عایق محافظ در جوشکاری
- عایق داکت کوره و دریچه ها
- عایق محافظ سطوح داغ
- عایق صنایع ساختمانی

3- برزنت کانتینری

پارچه برزنتی با نام برزنت کانتینری همان طور که از نامش پیداست بیشتر برای کانتینرها و ماشین های سنگین استفاده می گردد. برای ساخت این پارچه ها از روکش پلاستیکی و یورتان استفاده شده است و در انواع یک لایه و دو لایه و سه لایه تولید می گردند. برزنت کانتینری یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین نوع برزنت هاست. دلیل این محبوبیت و پر مصرف بودن آن مقاومت بالا در برابر نور خوشید و بارندگی و همچنین وزش باد شدید می باشد. پارچه برزنتی کانتینری نسبت به برزنت های شمعی از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردار هستند. یکی دیگر از نام های برزنت کانتینری، برزنت تریلی نیز می باشد.

کاربردها:

پارچه برزنتی کانتینری یا برزنت تریلی به دلیل این که اغلب برای روکش بار کانتینر و تریلی استفاده می گردند به این نام مشهور شده است. اما همین خصوصیات برزنت کانتینری باعث شده تا علاوه بر روکش بار کانتینر، کاربردهای دیگری نیز داشته باشد. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همه آنچه درباره ی پارچه برزنتی باید بدانیم4

* روکش استخر رو باز

استخرهای رو باز به دلیل این که در معرض باد و باران قرار دارند نیاز به یک روکش مناسب دارند تا از ریزش آب باران و یا ریختن خاک و برگ به درون استخر جلوگیری کند. پارچه برزنتی کانتینری به خاطر ضد آب و ضد آفتاب بودنش گزینه ی مناسبی برای استخر رو باز محسوب می گردد.

* روکش ماشین سنگین

ماشین های سنگین نیز مانند بار کانتینرها و تریلی ها نیاز به روکش و محافظ دارند. ضمن این که هر ماشینی در زمانی که از آن استفاده نمی گردد باید برای محافظت در برابر باد و باران و آفتاب، خصوصاً در فضای آزاد، روی آن روکش یا محافظ کشیده شود. برزنت کانتینری همانطور که گفته شد مقاوم تر و مستحکم تر از برزنت شمعی می باشد. به همین علت بیشتر از این نوع برزنت برای روکش ماشین سنگین استفاده می گردد.

* مصارف بیمارستانی

برزنت کانتینری مانند برزنت شمعی از جمله پارچه های برزنتیست که برای تولید روکش تخت های بیمارستانی استفاده می گردد. از نوع نازک تر برزنت کانتینری به عنوان روکش تخت های بیمارستانی تولید می گردند.

* روکش کولر

پارچه برزنتی کانتینری با ویژگی ها و خصوصیات بارز خود گزینه ی بسیار مناسبی برای محافظت از کولر و دریچه ی آن می باشد.

* سایه بان فروشگاه ها

استفاده از سایه بان برای فروشگاه ها بسیار رایج بوده تا از تابش نور آفتاب به محصولات داخل آن جلوگیری کند. به همین خاطر باید سایه بان از جنسی تولید شده باشد که مقاومت بالایی در برابر نور آفتاب داشته باشد. در این بین پارچه های برزنت شمعی نیز از این قابلیت برخوردارند اما همانطور که گفته شد پارچه های برزنت کانتینتری ضخیم تر بوده و برای این مورد چون نیاز به دوام بیشتری است مناسب تر هستند.

بهترین نوع برزنت چیست؟

پارچه برزنتی همان طور که در این مقاله گفتیم، بسته به نوع، کیفیت مواد اولیه، تعداد لایه های آن می تواند مصارف گوناگونی داشته باشد. پس بسته به این که در کجا و برای چه کاری می خواهید از آن استفاده کنید، نوع آن ممکن است متفاوت باشد. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب و خرید این پارچه ها مرکز فروشی را انتخاب کنید که مشاوران متخصص آن، شما را راهنمایی کنند.

جمع بندی

پارچه برزنتی یکی از پارچه هاییست که نسبت به پارچه های الیاف طبیعی مقاومت و استحکام بیشتری دارد و بسته به مورد مصرف آن، انواع مختلفی دارد. برزنت شمعی، برزنت نسوز و برزنت کانتینری ازجمله انواع پارچه برزنتی می باشند. برای انتخاب صحیح برزنت مورد نیاز خود سراغ مراکز مورد اطمینان بروید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/