gif
gif mobile
پارچه فوتر چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

پارچه فوتر چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

1402/8/24 آموزش

به عنوان یکی از پارچه های محبوب و پرکاربرد پاییزی و زمستانی می توان به پارچه های فوتر اشاره کرد که البته آن را به عنوان پارچه نمدی و یا ملتون هم می شناسند. از ویژگی پارچه فوتر این است که بسیار مناسب و کاربردی هستند پارچه های فوتر هم از پشم گوسفندان تهیه می شود هرچند که پشم گوسفندان هم دامنه گسترده ای دارد. اما نسبت به پارچه های زمستانی دیگر مثل پشمی و کشمیر و ... قیمت مناسب تری دارند. از طرفی پارچه های فوتر نسبت به پارچه های دیگر، بافت خاصی دارند که در ادامه با کاربرد پارچه فوتر و نحوه تشخیص پارچه فوتر اصل آشنا می شویم. پارچه های فوتر دارای ضخامت بالایی هم هستند و از طرفی به دلیل بافت متفاوتی که دارند هوا بین آن جریان ندارد و بدن را گرم می کند و سبب می شود تا یکی از گزینه های مناسب برای استایل های پاییزه و زمستانی باشد. برای تهیه انواع لباس های پاییزه و زمستانی فوتر می توانید به سایت فروشگاه اینترنتی پادمیرا مراجعه کنید. فروشگاه پادمیرا یک مجموعه معتبر قابل اعتماد در حوزه فروش لباس و پوشاک زنانه و مردانه است که با خیال راحت می توانید از آن ها خرید کنید.

پارچه فوتر چیست؟

یک پارچه نمدی نسبتا ضخیمی است که در زبان فرانسوی به آن فوتر می گویند. که از پشم بهاره گوسفند ساخته شده اند و بسیار ضخیم اند. پارچه فوتر در دسته پارچه های پشمی قرار می گیرند اما همچنان افراد زیادی هستند که آن را به عنوان پارچه نمدی می شناسند. در زبان انگلیسی این پارچه در دسته پارچه های پشمی و نمدی قرار گرفته است که به آن footer یا wood files گفته می شود. پارچه های فوتر در گذشته به طور کامل از الیاف پشمی تهیه می شدند. به مرور زمان و با گسترش انقلاب صنعتی و پیشرفت صنعت نساجی سبب شد تا علاوه بر پشم در ساخت فوتر از الیاف دیگری مانند اکریلیک بهره ببرید. از طرفی مقدار استفاده از پشم در ساخت پارچه های فوتر تاثیر مستقیم بر وزن و ضخامت و همچنین قیمت آن دارد. از ویژگی پارچه فوتر این است که از پشم گوسفند فنری ساخته شده و بافت آن متفاوت است زیرا در ساخت پارچه فوتر تار و پودها به هم بافته نمی شوند. بلکه پارچه های فوتر بر اثر فشار و رطوبت و حرارت زیاد قرار می گیرند این روند ادامه دارد تا الیاف پشم به هم بچسبند و فوتر تشکیل شود در تهیه پارچه فوتر از الیاف مصنوعی هم استفاده می شود.

تاریخچه پارچه فوتر

پارچه فوتر از جمله پارچه های بسیار قدیمی است که توسط انسان ساخته و تولید شده است. قدمت این پارچه ها با نوع پشمی یکی است و حدودا به 6500 سال قبل از میلاد بر می گردد. از این رو می توان نمونه های اولیه پارچه های فوتر را به عنوان قدیمی ترین منسوجات بافتنی به دست انسان به شمار آورد. همچنین ایجاد صنعت نمد سازی و پارچه های نمدی از هزاران سال پیش سبب شد تا نقش مهمی در جوامع قاره آسیا در طی این سال ها داشته باشد. درباره اینکه کشور منشا تولید کننده فوتر کدام است اطلاعات کافی در دست نداریم اما قالبا منشا آن هم به کشور های تولید کننده پنبه بر می گردد در واقع تاریخچه اولیه پارچه در ابتدا کشور های هند، مصر و مکزیک بوده است.
در حال حاضر کشور استرالیا با اینکه میزان تولیدات دام و پشم آن در سرتا سر منطقه کاهش داشته است اما باز هم از اصلی ترین مناطق تولید کننده پارچه فوتر می باشد. بعد از استرالیا دومین رتبه تولید کننده پارچه فوتر به کشور چین تعلق می گیرد. البته با توجه به اینکه استرالیا رتبه برتر در تولید پارچه فوتر را دارد اما تولید کنندگان آن ها ترجیح می دهند الیاف پشمی تولید شده برای تبدیل به پارچه فوتر به چین ارسال کنند. از طرفی این نکته که چین بزرگترین تولید کننده محصولات نساجی مصنوعی است در این تصمیم بی تاثیر نیست. امروزه کاربرد پارچه فوتر به صورت گسترده در صنعت پوشاک رونق دارد به طوری که انواع مختلفی از لباس های زمستانی و پاییزی را به کمک آن تولید می کنند. از جمله لباس های فوتری که می توانید تهیه کنید: خرید شلوار فوتر، خرید شکت فوتر، خرید پالتو فوتر، خرید کت فوتر، وست فوتر، پانچو فوتر و ... می باشد.

پارچه فوتر چه ویژگی هایی دارد؟

ممکن است اسم پارچه ملتون را زیاد شنیده باشید. در واقع همان پارچه های فوتر هستند که به این نام هم شناخته می شوند. ویژگی پارچه فوتر ترکیبی از ویژگی های پارچه های پشمی و نمدی می باشد. به همین دلیل است که پارچه های فوتر برای دوخت و تولید کت و پالتو های پاییزه بسیار محبوب بوده و مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با ویژگی های پارچه های فوتر بیشتر آشنا می شویم:

1- سبک:

یکی از ویژگی های بارز و برجسته پارچه های فوتر سبک بودن آن هاست. چرا که پارچه های پشمی معمولا وزن زیادی دارند و این مورد سبب می شود تا با پوشیدن کت های پشمی کم کم احساس فشار و خستگی داشته باشید. اما در مقابل فوتر یک پارچه پشمی نرم و سبک به حساب می آید که به راحتی می توانید از آن در فصول سرد سال بهره ببرید و انواع کت و پالتو های کوتاه و بلند را بپوشید و حتی اگر مدت زمان طولانی این کت های فوتر تنتان بود، احساس خستگی نکنید.

2- لطیف:

پارچه فوتر از بهم کوبیدن الیاف پشمی بوجود می آیند. از همین رو نسبت به پارچه های پشمی معمولی نرم تر و لطیف تر هستند. با این حساب ممکن است برخی از مدل های دیگر پارچه فوتر دارای الیاف مزاحم باشد. که از طرفی این الیاف مزاحم سبب خارش روی پوست می شود. برای حل این مشکل در برخی از پارچه های فوتر می توانید از پارچه های آستری مناسب بهره ببرید.

3- گرم:

از پارچه های فوتر برای تولید و دوخت کت های پاییزه استفاده می شود. چرا که این پارچه به دلیل داشتن الیاف پشمی و بافت خاص خود سبب می شود تا بدن شما را گرم نگه دارد. زیرا تراکم الیاف در پارچه های فوتر زیاد است و در واقع باد به سختی از این الیاف عبور می کنند. پارچه فوتر یک عایق خوب برای سرما به حساب می آید. از طرفی اگر به لباس های درست شده از فوتر پارچه آستری اضافه کنید می توانید گرما را دوبرابر کنید.

4- رنگ بندی متنوع پارچه فوتر:

از ویژگی های دیگر پارچه های فوتر این است که دارای رنگ بندی های متنوع و بسیاری هستند. به عنوان مثال افرادی که می خواهند یک کت پاییزه تیره رنگ و با کیفیت داشته باشند و یا به دنبال رنگ های عسلی و قهوه ای هستند به راحتی می توانند سمت کت های فوتر بروند. در مقابل اگر به دنبال رنگ های پاستیلی هستید هم می توانید از انواع رنگ بندی ها ملایم پارچه فوتر از جمله سفید و بژ و صورتی بهره ببرید. همچنین پارچه های فوتر سبک های طرح دار هم دارند که می تواند یک گزینه مناسب برای داشتن استایل شیک در پاییز و زمستان باشد.

5- بادوام:

بادوام بودن پارچه های پشمی بر کسی پوشیده نیست که البته این موضوع نسبت به پارچه های فوتر هم صادق است. بنابراین اگر در نگهداری کت های فوتر خود کوتاهی نکنید تا سالیان سال هم مثل روز اول برای شما کار می کنند و همانطور زیبا و بادوام باقی خواهد ماند.

نحوه تشخیص پارچه فوتر اصل

از مهمترین نکات خرید هر محصولی حتی لباس این است که آن ها را با کیفیت عالی و جنس اصل دریافت کنیم. از این رو می خواهیم در این بخش با 5 روش جالب برای تشخیص پارچه فوتر آشنا شویم. روش های جالب و راحتی که دانستن آن به خرید بهتر کمک خواهد کرد:

روش اول: استفاده از الیاف طبیعی و مرغوب

نکته مهم در این باره این است که الیاف پشم های متنوع، از درخشندگی و ماتی متفاوتی برخوردارند. اما بیشتر پارچه های پشمی دارای ظاهری مات و نیمه مات اند. از این رو پارچه های فوتر هم که از پشم های متنوع ساخته می شوند از این معقوله مستثنی نیستند و معمولا ظاهری مات و نیمه مات دارند. اما در مقابل استفاده از الیاف های مصنوعی سبب می شود تا این پارچه ها ظاهری براق و درخشنده داشته باشند. بنابراین دقت کنید که اگر لباس و یا پارچه فوتری که می خواهید خریداری کنید، دارای ظاهری براق و نیمه براق باشد این موضوع نشان دهنده استفاده زیاد از الیاف مصنوعی در بافت پارچه است. با توجه به این نکته دقت داشته باشید که براق بودن پارچه و استفاده از الیاف مصنوعی زیاد نشان دهنده نامرغوب بودن و کیفیت پایین پارچه فوتر می باشد. البته ناگفته نماند که برای تولید پارچه فوتر، الیاف پشم را با مقدار کمی الیاف مصنوعی ترکیب می کنند این کار سبب می شود تا ویژگی های نامناسب پشم اصلاح شود. به همین دلیل است که پارچه های فوتر مات که تماما از پشم و نیمه مات که مقدار کمی الیاف مصنوعی دارد از کیفیت بالاتری برخوردارند.

روش دوم: سوزاندن فوتر برای تشخیص الیاف

برای اینکه متوجه شوید که آیا از الیاف طبیعی در پارچه فوتر استفاده شده است یا نه، باید از هرکدام از نخ های تار و پود پارچه فوتر یکی جدا کنید. و به صورت مجزا آن ها را بسوزانید و واکنش ها را ببینید. در صورتی که مشاهده کردید الیاف هنگام نزدیک شدن به شعله گداخته می شوند و از شعله آتش دور می شوند و یا این الیاف به آرامی می سوزند و کمی ذوب می شوند یعنی الیاف طبیعی است. همچنین این الیاف خود به خود خاموش می شو ند و زمانی که می سوزند بوی موی سوخته بلند می شود. و در آخر این که خاکستری که از سوزاندن الیاف  پشم به جا می ماند، بسیار نامنظم و سیاه و شکننده است.

راه سوم: تراکم بافت بالا و وزن زیاد

از دیگر مشخصه های نحوه تشخیص پارچه فوتر اصل این است که به سنگین بودن وزن پارچه و همچنین تراکم زیاد آن توجه کنید. با اینکه این الیاف پشم سبک وزن هستند اما در بافت خود تراکم زیادی دارند به همین دلیل است که پارچه های فوتر در گروه پارچه های سنگین وزن قرار می گیرند، از طرفی تراکم پارچه های فوتر هم با توجه به ضخامت و وزن فوتر مشخص می شود. اگر وزن پارچه زیاد بود و ضخامت آن کم، یعنی این نوع پارچه فوتر دارای تراکم پارچه بالایی می باشد. از طرفی پارچه های فوتری که تراکم بالایی دارند دارای کیفیت و دوام بالاتری هستند. از طرفی هنگام خرید ژاکت زنانه فوتر و یا خرید پالتو فوتر به ایستایی آن توجه کنید زیرا از این طریق هم می توانید متوجه تراکم و وزن آن ها شوید. زمانی که شکت زنانه و یا پالتو زنانه فوتر خریداری کردید و متوجه ایستایی محکم و وزن زیاد آن شدید، نشان دهنده تراکم بالا و کیفیت بهتر آن است. زیرا تراکم زیاد سبب می شود تا تارو پودها کاملا در هم تنیده شود و مقاومت و دوام بیشتری در برابر ساییدگی و وزش باد و نفوذ آب به داخل لباس داشته باشد.

روش چهارم: گلوله نشدن پارچه فوتر

از معایب پارچه فوتر پشمی این است که ممکن است به مرور سطح آن گلوله گلوله شده و پرزی شود. این مشکل ممکن است برای هر نوع پارچه پشمی ایجاد شود. نکته مهم در این رابطه این است که این اتفاق ارتباط مستقیم با کیفیت و نوع پارچه دارد. پارچه فوتری که مرغوب و با کیفیت باشد سطح آن دچار گلوله شدن و پرز دادن نمی شود. برای اینکه متوجه این موضوع شوید با ناخن و یا یک پارچه دیگر روی سطح پارچه فوتر مورد نظر خود بکشید. اگر مشاهده کردید که الیاف و پرزهای پارچه جدا شد و گلوله گلوله شدند نشان دهنده کیفیت پایین و نامرغوب بودن پارچه می باشد.

روش پنجم: پارچه فوتر با یک سطح نرم و لطیف

پارچه های فوتر به عنوان یکی از نرم ترین و لطیف ترین نوع پارچه های پشمی به حساب می آیند. اما خود پارچه های پشمی به دلیل پرزی بودن بسیار زبر هستند و زمانی که با پوست در تماس باشد احساس خارش ایجاد می کند. و این مورد یکی از ویژگی های پارچه های پشمی به غیر از پارچه های فوتر می باشد. زیرا بعد از اینکه پارچه های فوتر ساخته می شوند سطح آن را باقیچی و شانه صاف می کنند . به همین دلیل است که پارچه های فوتر دارای سطح نرم و لطیفی هستند.
برای اینکه این مورد را تشخیص دهید بهتر است دست خود را زیر پارچه ببرید تا زبری آن را متوجه شوید. البته به این مورد هم توجه کنید که پارچه های فوتر هم اینقدر نرم نیست که به تنهایی آن را بپوشید و قاعدتا نیاز به آستر دارد اما در مقایسه با پارچه های پشمی نرم تر هستند. پارچه های فوتری که مرغوب و باکیفیت هستند زیردست بسیار نرم و لطیف است و ایجاد خارش نمی کند. اما اگر فوتر زیردست زبری داشته باشد آن پارچه مرغوب و با کیفیت نیست.

نحوه نگهداری پارچه شستشو

از آن جایی که پارچه های فوتر دوام و مقاومت بالایی دارند. می توانند سال های زیادی برای شما باقی بمانند. اما باز هم نیاز به مراقبت دارند و باید به بهترین نحو از آن ها نگهداری کنید. یکی از مهمترین قسمت های مراقبت، روش شستشو پارچه فوتر است. اگر شستشو و اتو کشی غیر استاندارد باشد می تواند لباس فوتر شما کیفیت خود را از دست بدهد و یا حتی ممکن است غیر قابل استفاده شود. دو روش شستشو پارچه فوتر وجود دارد. اول اینکه به یک خشکشویی اعتماد کنید و با خیال راحت به آن ها بسپارید زیرا آنها می دانند که ژاکت، پالتو و شکت فوتر را چگونه بشویند. در روش دوم شستشو پارچه فوتر این است خودتان دست به کار شوید. نکته مهم این است که به هیچ وجه از آب داغ برای شستشو آن ها استفاده نکنید زیرا به الیاف لباس شما آسیب می زند. بنابراین، باید از آب سرد استفاده کنید دمای مناسب برای شستشوی لباس های فوتر 40 درجه است. از طرفی هنگام شستشو به مشکی و رنگی بودن لباس ها توجه کنید. لباس های فوتر مشکی را با مایع لباس شویی مخصوص لباس های مشکی بشویید و لباس های رنگی را با مایع رنگی. اگر شستشو پارچه فوتر را به خوبی انجام دهید و برای خشک شدن آن را صاف آویزان کنید تا خشک شود. دیگر نیاز به اتو کشی ندارید. در صورتی که خواستید اتو کشی انجام دهید بهتر است آن را به خشک شویی محول کنید و یا با تنظیمات اتو کشی پارچه پشمی آشنا باشید.

مزایا و معایب پارچه فوتر

به هر حال هر وسیله ی کاربردی دارای مزایا و معایبی است که ما باید قبل از رتبه آن به این موارد آگاه باشیم در این قسمت می خواهیم با برخی از مهمترین معایب پارچه فوتر و همچنین مهمترین مزایای پارچه فوتر آشنا شویم:

مزایای پارچه فوتر

• ضخامت بالا
• سبک بودن
• چروک نمی شود
• گرم نگه داشتن
• قیمت مناسبی نسبت به پشم دارند
• نرم و لطیف هستند.
• ایستایی بالا

معایب پارچه فوتر

با اینکه مزایای خوب و بیشتری دارند اما پارچه فوتر معایبی دارد که دانستن آن بهتر است:
• در تهیه آن دقت کنید تا کاملا از مواد طبیعی ساخته شده باشد زیرا در غیر اینصورت جمع می شود و ایتسایی خود را از دست می دهد
• هنگام خیس شدن سنگین می شود
• آب رفت و اتو رفتگی دارد
• پرز دار بودن

جمع بندی

در این مقاله با پارچه فوتر آشنا شدیم گفتیم که یک نوع پارچه پشمی است که به صورت کوبیده شده و تحت فشار درست شده است و تراکم بالایی دارد با این حال بسیار سبک است. و یکی از گزینه های مناسب و محبوب برای لباس های زمستانی و پاییزی به حساب می آید. کاربرد پارچه فوتر بیشتر در صنایع پوشاک است هرچه درصد پشم طبیعی به کار رفته در آن بیشتر باشد ایستایی و کیفیت بهتری خواهد داشت. از مزایای پارچه فوتر می توان به سبک بودن، گرم نگه داشتن بدن، چروک پذیری پایین و... اشاره کرد از جمله معایب پارچه فوتر این است که بعد از شستشو آب رفت و اتو رفت دارد و کمی پرز دار هستند اما نسبت به پارچه های پشمی دیگر لطافت بیشتری دارند. برای تهیه و خرید ژاکت فوتر، شکت فوتر، وست فوتر و... می توانید به مجموعه پادمیرا که یکی از فروشگاه های بزرگ و قابل اطمینان است مراجعه کنید و یا به صورت اینترنتی از سایت پادمیرا خرید کنید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/