gif
gif mobile
فرق بین شورت و شورتکس

فرق بین شورت و شورتکس

عادت ماهانه یکی از اتفاقات معمول زندگی خانم‌هاست که به مدت یک هفته‌ در ماه تجربه می‌کنند. بهداشت در این دوره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر سلامتی رحم، تخمدان و دیگر اعضای بدن بانوان موثر است. نیازهای بانوان نیز در این دوران منجر به تولید محصولات متفاوتی از جمله پد بهداشتی، پارچه نخی، کاپ قاعدگی و ... شده است. یکی از این محصولات پرطرفدار شورتکس یا شورت پریودی است. شاید این مدل شورت را به اسم تینکس نیز شنیده باشید. در این مقاله قصد داریم تفاوت بین شورت و شورتکس را بررسی کنیم و یک راهنمای انتخاب بین شورت و شورتکس به شما ارائه کنیم.

شورت چیست؟

شورت که در دسته لباس‌های زیر قرار می‌گیرد، از مهم‌ترین بخش پوشاک زنان محسوب می‌شود. دلیل آن هم تماس مستقیم با اندام حساس بدن است و کیفیت شورت تاثیر مستقیمی روی سلامت و بهداشت ناحیه تناسلی بانوان دارد. استفاده از شورت به دلیل حفاظت از دستگاه تناسلی در برابر آسیب‌های احتمالی و جلوگیری از عفونت این ناحیه به همه افراد توصیه می‌شود.

فرق بین شورت و شورتکس2

جنس شورت

شورت در طول روز با ناحیه حساس بدن تماس مستقیم دارد و مهم است که جنس مناسبی داشته باشد تا برای این ناحیه مشکلی ایجاد نشود. الیاف طبیعی مانند نخ‌پنبه و ابریشم با قابلیت تنفس پوست و کنترل دمای بدن بهترین جنس پارچه برای تولید لباس‌های زیر محسوب می‌شوند. البته مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی نیز در تولید لباس زیر به کار گرفته می‌شود.

شورتکس چیست؟

شورتکس(Thinx) یا شورت پریودی که به لباس زیر پشتیبان نیز معروف است، یک شورت فاق بلند است که در قسمت فاق آن تا پشت شورت یعنی روی کمر، چند لایه محافظتی و جذب‌کننده رطوبت تعبیه شده است.  شورت پریودی محافظ دوران قاعدگی است و وظیفه آن جلوگیری از کثیف شدن لباس‌های دیگر شما با نگهداری خون در لایه‌های خود می‌باشد، به طوری که شما در زمان خواب، استراحت، ورزش و فعالیت‌های روزانه خود هیچ گونه دغدغه‌ای در مورد آلودگی لباس‌های خود به خون دوران پریودی را نداشته باشید و از انجام این فعالیت‌ها در این دوران حساس لذت ببرید. این لایه جذب‌کننده در قسمت فاق شورت، از خونی شدن لباس‌های رویی هنگام دراز کشیدن و نشستن که احتمال نشت خون بالاست جلوگیری می‌کنند و به این کابوس شما پایان می‌دهد.
برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد شورتکس، مطالعه مقاله" شورت مناسب ایام پریودی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟" را در بلاگ پادمیرا به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جنس شورتکس

دوران پریودی از نوجوانی تا یائسگی یعنی دوران میان‌سالی بانوان ادامه دارد و احتمال ایجاد عفونت به دلیل نوسانات هورمونی بالاست. بنابراین برای این بازه‌ی طولانی مدت که دوران باروری بانوان محسوب می‌شود، باید شورتی باکیفیت انتخاب کرد. 
معمولا لایه خارجی و داخلی شورت پریودی از جنس نخ مرغوب تهیه می‌شود، دلیل آن هم قدرت جذب بالا و قابلیت تنفس است که جریان هوا را در این ناحیه از بدن به حرکت می‌اندازد و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند. لایه ضدنشت که لایه‌ی میانی است معمولا از الیاف نایلون یا پلاستیکی تهیه شده و مشبک است و لایه‌ی خارجی شورت را کاملا از آلوده شدن مصون نگه می‌دارد. البته حالت مشمایی لایه میانی اصلا اذیت‌ کننده نیست و صدایی ایجاد نمی‌کند. این موضوع در مورد شورتکس‌های بی‌کیفیتی که در بازار وجود دارند صدق نمی‌کند و به همین علت، در خرید شورتکس باید دقت زیادی به خرج داد.

فرق بین شورت و شورتکس1

تفاوت بین شورت و شورتکس

تفاوت چشم‌گیر شورت معمولی و شورت پریودی در تعداد لایه‌های آن‌هاست. شورت‌های معمولی دارای یک یا حداکثر دو لایه و شورتکس چهار لایه دارد. این لایه‌ها وظیفه جذب رطوبت برای مقابله با باکتری و ایجاد بوی بد، جذب خون و نگهداری آن و عبور جریان هوا را برعهده دارند. لایه‌ی ضد نشت در شورتکس در قسمت پشت و فاق آن نیز وجود دارند و عبور هر گونه مایعی را غیرممکن می‌سازد، در صورتی که این موضوع در مورد شورت معمولی صدق نمی‌کند. این موضوع اختلاف قیمت شورت و شورتکس را افزایش می‌دهد.
از تفاوت‌های دیگر شورتکس و شورت معمولی می‌توان به نحوه برش و دوخت آن‌ها اشاره کرد. شورت‌های معمولی در قسمت پهلوها و پایین دارای درز است اما شورتکس در قسمت پشت نیز درزهایی دارد. همچنین قسمت فاق و پشت و پهلوی شورتکس پهن‌تر در نظر گرفته می‌شود.

انواع شورتکس

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شورتکس‌ها هم در انواع مدل‌های مختلف تولید می‌شوند تا تمام نیازها و سلیقه‌ها را پوشش دهند. آشنایی با انواع مختلف شورتکس این امکان را به شما می‌دهد که با آگاهی شورتکسی مناسب با شرایط و نیاز خود انتخاب و تهیه کنید. به طور کلی، معروف‌ترین مدل‌های شورتکس عبارتند از:

•    شورتکس معمولی:

این شورتکس همان‌طور که توضیح داده شد، شورتی چند لایه و بدون هیچ مورد اضافه‌ای است و برای استفاده مداوم و روزمره مناسب است.

•    شورتکس جیب‌دار:

همان‌طور که از اسم این شورتکس پیداست، وجود جیب در قسمت جلویی، آن را از یک شورتکس معمولی متمایز می‌کند. در حقیقت، این جیب برای نگه داشتن کیسه‌ی آب گرم جهت تسکین درد یا سایر لوازم بهداشتی مثل پارچه یا پدهای بهداشتی در قسمت جلویی شورت تعبیه شده و در میان بانوان بسیار محبوب است. 

•    شورتکس گنی:

این شورتکس برای بانوانی که به تازگی مادر شده‌اند و قصد جمع شدن رحم و شکم خود را دارند یا کسانی که درد زیادی در قاعدگی تجربه می‌کنند می‌تواند بسیار پرفایده باشد. قسمت کمر این شورتکس‌ها پهنای بیش‌تری داشته و در این بخش از گن استفاده شده که در تسکین دردهای مزمن قاعدگی بسیار تاثیرگذار است.

•    شورتکس مودال:

پارچه‌ی مودال که پارچه‌ای نیمه‌مصنوعی محسوب می‌شود، به دلیل ویژگی‌های عالی و مختلفی مثل سازگاری با محیط زیست، قابلیت تنفس، نرمی، دوام بالا، عدم آبرفت و رنگ‌دهی، وزن کم، کشسانی بالا و مقاومت در برابر پرزدهی برای تولید شورتکس ایده‌آل و مناسب است. همچنین قابلیت جذب آن 50 درصد بیش‌تر از پنبه بوده و از این جهت نیز توجه تولیدکنندگان لباس زیر را برای تولید و دوخت شورتکس جذب کرده است. 

فرق بین شورت و شورتکس3

چرا شورتکس؟

حتی با وجود توضیحاتی که داده شد، شاید هنوز در استفاده از شورتکس مردد باشید و دلیل استفاده از آن را ندانید. در وهله اول باید بدانید که علی‌رغم استفاده از هر نوع محصول بهداشتی اعم از پد بهداشتی، تامپون، کاپ قاعدگی و ...، نشت یا پس دادن خون از نگرانی همیشگی بانوان در دوران پریودی‌شان است که شورتکس این نگرانی را برطرف می‌کند. 
در وهله دوم، کاربرد بالای شورتکس در زمان‌های مختلف شما را مجاب به خرید شورت پریودی می‌کند. استفاده از شورتکس در چه زمان‌هایی کمک حال ماست؟

1-    قبل از پریود:

خیلی از بانوان پریود مشخص و دقیقی ندارند و بیش‌تر مواقع ناغافل پریودشان شروع می‌شود. حتی اگر روزهای دقیق پریودتان را بدانید، هرگز نمی‌توانید ساعت شروع پریود را متوجه شوید. در هر دو این حالت شورتکس می‌تواند از نگرانی شما بکاهد.

2-    ابتدا و انتهای دوران پریودی:

معمولا شروع و پایان دوران پریودی خونریزی کم‌تر و خفیف‌تری را نسبت به روزهای میانی پریودی تجربه می‌کنید. می‌توانید در این روزها بدون نگرانی از نشتی خون از شورتکس استفاده کنید.

3-    هنگام لکه‌بینی:

لکه‌بینی معمولا در روزهای آخر پریود یا بعد از آن رخ می‌دهد که حجم کمی دارد. در این صورت شما می‌توانید از شورتکس بدون وسایل بهداشتی دیگر استفاده کنید و مطمئن باشید که لباس‌هایتان لک نمی‌کنند.

4-    پریودی با خونریزی کم:

افراد خوش‌شانسی وجود دارند که پریود آن‌ها با خونریزی و درد کم همراه است و این دوران به راحتی برای آن‌ها طی می‌شود. استفاده از شورتکس به دلیل حجم کم خون به این افراد توصیه می‌شود.

5-    دوران نزدیک به یائسگی:

بانوان میانسالی که به یائسگی خود نزدیک هستند احتمالا متوجه تغییر و کاهش حجم خون خارج شده از رحم خود می‌شوند. استفاده از شورتکس بسیار مناسب این دوران است.

6-    بعد از زایمان:

زایمان بدن زن را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد و تغییراتی در آن به وجود می‌آورد. یکی از این تغییرات خارج شدن ترشحانی از رحم تا مدت‌ها پس از زایمان است. با توجه به این که خارج شدن این ترشحات کاملا به صورت غیرارادی انجام می‌شود، شورتکس می‌تواند کمک حال بانوان تازه زایمان‌کرده برای کنترل این ترشحات باشد.

مزایای شورت پریودی

محصولی مثل شورت پریودی که استفاده از آن‌ به اندازه‌ی پدهای بهداشتی فراگیر نیست، مزایای بسیاری دارد. از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
•    با توجه به وجود لایه‌ی غیرقابل نفوذی که در این شورت تعبیه شده، خیال‌تان از بابت نشت خون به سایر لباس‌ها راحت است و استفاده مناسب از شورت و شورتکس در فعالیت‌های ورزشی نیز امکان‌پذیر است.
•    به دلیل این که می‌توان از آن بارها و بارها استفاده کرد، با محیط زیست سازگار بوده و آن را آلوده نمی‌کند.
•    جنس نخی آن باعث می‌شود هوا در ناحیه تناسلی جریان داشته باشد و بوی نامطبوعی ایجاد نگردد.
•    فاق بلند آن‌ ناحیه کمر شما را نیز گرم و محکم نگه می‌دارد.
•    نسبت به محصولات مشابه بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و می‌توان از آن بارها استفاده کرد.

آیا استفاده از شورتکس ما را از سایر لوازم بهداشتی بی‌نیاز می‌کند؟

اگر به سرتان زده که برای همیشه از شر پدهای بهداشتی یا کاپ قاعدگی خود راحت شوید و شورتکس را به تنهایی وارد چرخه‌های پریودی خود کنید، باید دست نگه دارید. هدف سازندگان شورتکس کنترل نشتی و پس دادن خون به سایر لباس‌ها بوده نه کنترل خون و همچنین، شورتکس می‌تواند حجم مشخص و محدودی از خون را در خود نگه دارد و در صورت خونریزی شدید و طولانی مدت، احتمال نشت خون و آلوده شدن سایر لباس‌هایتان بسیار بالاست. پس خرید شورتکس و استفاده از آن در کنار سایر لوازم بهداشتی به شما اطمینان خاطر می‌دهد که خون خارج شده قرار نیست البسه رویی شما را کثیف و خونی کند.

آیا می‌توان از شورتکس در طول زمان پریودی استفاده کرد؟

شورتکس لباسی مخصوص دوران پریودی بانوان است. بسته به حجم خونریزی شما، می‌توانید از آن به تنهایی نیز استفاده کنید. اما توصیه ما به شما این است که حتی اگر خونریزی کمی دارید، از پدهای کوچک و شورتکس همزمان استفاده کنید تا لازم نباشید بعد از هر بار خونریزی کم شورتکس خود را تعویض کنید. به طور کلی شورتکس مناسب پریودهایی با خونریزی کم مثل ابتدا و انتهای دوران پریود، قبل از یائسگی و حتی بعد از زایمان می‌باشد. در روزهایی که خونریزی شدیدی دارید، حتما از نوار بهداشتی یا سایر لوازم بهداشتی مثل تامپون یا کاپ قاعدگی در کنار شورتکس استفاده کنید.

استفاده از شورتکس به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

شورتکس یک مدل شورت مخصوص دوران پریودی است و استفاده از آن به همه بانوان توصیه می‌شود، به‌ویژه کسانی که به دلیل خونریزی زیاد در دوران قاعدگی تجربه ناخوشایندی از نشتی خون به سایر لباس‌های خود داشته‌اند. همچنین شورتکس برای دختران جوان و نوجوانی که به تازگی پریود را تجربه کرده‌اند می‌تواند یک محصول بهداشتی بسیار پرفایده باشد. فایده‌ی شورتکس برای بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند این است که آنان را از هر گونه پد بهداشتی برای کنترل ترشحات خارج شده از رحم بی‌نیاز می‌کند.

چطور شورتکس را بشوییم؟

برای این که شورتکسی بادوام و با عمری طولانی داشته باشید، لازم است هنگام شستشوی آن نکاتی را رعایت کنید:
•    بعد از خرید شورتکس و قبل از این که آن را برای اولین بار استفاده کنید، حتما آن را یک بار شستشو دهید.
•    برای این که از تثبیت رنگ خون روی شورتکس جلوگیری کنید، شستشوی آن را با آب سرد انجام دهید. 
•    سعی کنید تا حد امکان شورتکس و دیگر لباس‌های زیر خود را در لباس‌شویی نیندازید و با دست بشویید.
•    برخی افراد برای از بین بردن لک‌های روی لباس زیر آن را با شوینده‌های قوی و سفیدکننده می‌شویند، در صورتی که این کار اشتباه است و می‌بایست برای شستن لباس زیر به‌خصوص شورت از شویند‌های ملایم و سبک مثل شامپو و صابون استفاده کرد.
•    برای خشک کردن شورتکس آن را در هوای آزاد و در مجاورت نور خورشید قرار دهید و تا از خشک شدن آن مطمئن نشدید، در کمد و کشو قرار ندهید.
•    در صورت نگهداری و شستشوی صحیح و اصولی، شورتکس برای مدت طولانی قابل‌استفاده است.

جمع‌بندی

هر کسی که پریود را تجربه کرده باشد، نیاز به یک شورت مناسب را که فاق بلندی داشته باشد، قسمت باسن و سیستم تناسلی را به خوبی نگه داشته و حفظ کند و قابلیت ضدنشت داشته باشد حتما احساس کرده است. باید بگوییم که شورتکس این نیازها را کاملا برطرف می‌کند و این ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را از شورت‌های معمولی متمایز کرده است. در این مقاله سعی کردیم توضیح مختصری در مورد شورتکس و ویژگی‌های آن به شما ارائه دهیم تا بیش‌تر با کارکرد آن آشنا شوید و تفاوت آن با شورت‌های معمولی را کاملا متوجه شدید. فروشگاه پادمیرا یک فروشگاه معتبر خرید شورت و شورتکس است. برای کسب اطلاع از قیمت شورتکس و تهیه آن به فروشگاه ما سر بزنید.

دیدگاه خودرا بنویسید
برای تغییر کد روی آن کلیک کنید
به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد
https://github.com/igoshev/laravel-captcha
https://padmira.ir/